14 - 16 maart. Whangarei

16 maart 2018 - Whangarei, Nieuw-Zeeland

De keelontsteking van Nicole, die 3 dagen geleden begon, is gelukkig zo goed als over. Alleen het snotteren en hoesten is nog vervelend. Vandaag rijden we om 9:45 met heerlijk weer, licht bewolkt en 20 graden uit Whitianga weg en het eerste stuk gaat door Coromandel Forrest. We rijden eerst zuidwaarts omdat we om de baai “Firth of Thames” heen moeten om vervolgens weer noordwaarts in de streek Auckland te kunnen komen. De route (350 km) is eerst heuvelachtig en met veel bochten. De streek Auckland is vlakker en na 2 uur rijden bereiken we de stad Auckland en proeven we heel even van wat we over 1 ½ week nog krijgen. Een drukke stad met veel verkeer maar gelukkig geen files. Na een half uurtje zijn we de stad weer uit en bij een pompstation met eetgelegenheid drinken we koffie en eten onze boterham. Achter Auckland is de State Highway 1 een deel (ca 15 km) tolweg ($ 2,30 = € 1,40). De meesten slaan de tolweg over, want het is niet druk meer op de weg. Na deze tolweg begint de streek Northland, een weer heuvelachtig gebied met veel kustschoonheid. Om 15:45 rijden we Whangarei binnen. De enige stad in het Northland en groter dan wij in eerste instantie dachten. Na het inchecken in ons motel rijden we naar de haven. Hier lopen we in een klein uurtje de “Hatea Loop”. Een mooi aangelegde wandeltrack van 4,2 km die in de stad (Town Basin) begint en langs de jachthaven richting zee loopt. Via een mooie brug (international award-winning bascule bridge) loopt het pad aan de andere kant van het water terug. Op de route staan veel Maori beelden en andere culturele attributen. Na de wandeling eten we een hapje in een restaurant aan de haven.

Het is al vroeg rumoerig rond het motel. Er verblijven namelijk veel wielrenners die vandaag een wedstrijd hebben hier in Whangarei. Die zijn er dus vroeg bij. Het is bewolkt waar af en toe het zonnetje 🌥 doorheen komt als we om 09:45 vertrekken naar een aantal wandelroutes net buiten de stad. We starten in het “A.H. Reed Kauri Park” maar deze track pakken we later. We lopen eerst door naar Whangarei Falls. Een leuke wandeling van 45 min langs een klein riviertje op tot aan de waterval. Weer een mooie waterval die met een val van 26 meter uitkomt in een klein meertje. We wandelen over een aangelegd pad rondom de waterval die ons alle kanten van de waterval laat zien en gaan daarna dezelfde weg terug naar het “Kauri Park”. Hier maken we de “Loop” van ruim een half uur. Leuk pad door een groot Kauri-bos. De Kauri is een conifeersoort die endemisch is in Nieuw Zeeland. Dat wil zeggen dat die boom alleen maar in Northland van Nieuw Zeeland groeit (in een afgegrensd geografisch gebied). De Kauri kan tientallen meters hoog worden en zijn pas na 800 jaar volgroeid. Hier in dit bos staat een grote Kauri van 500 jaar oud, maar de grootste zullen we aan de westkust van Northland zien (als het goed is in Dargaville). Na het Kauri Park rijden we naar “Abbey’s Caves”. Een privéterrein waar een aantal natuurlijke grotten zijn die voor publiek geopend zijn. Bij de “Organ Cave” kijken we even naar binnen, maar gaan er niet door heen. De stenen zijn erg glad en het is erg druk doordat er een groep van zo’n 20 personen een rondleiding krijgt. Vanuit de Caves rijden we naar “Mount Parihaka Lookout” waar we een overzicht hebben over de stad en haven van Whangarei. Het is inmiddels lunchtijd geworden en na het prachtige uitzicht rijden we naar een leuke picnic-plek voor de lunch 🥪. Na de lunch winkelen we nog wat door de stad en tegen etenstijd doen we boodschappen 🛒 en maken thuis een hapje klaar.

Gisteravond een aantal wandeltracks uitgezocht voor vandaag. Om 09:45 rijden we naar Whangarei Heads, een mooie route van ruim een half uur langs het water. De auto parkeren we aan de Reotahi Bay en starten met een wandeling rond Mount Aubrey. Een mooie wandeling over de kliffen met mooi uitzicht. Na een half uur hebben we de keuze de track af te maken (nog 1 ½ uur om de berg heen) of de berg Mount Aubrey op te gaan met héél véél trappen. We kiezen voor het laatste omdat de folder aangeeft dat er een prachtig 360 graden panoramisch uitzicht moet zijn. Nou, ik moet toegeven dat het een echt zware klim is, met eerst een steile helling en vervolgens de vele trappen. We hebben af en toe mooie uitzicht over de zee, bergen en haven. Na ¾ uur alleen maar stijgen, daalt het pad weer… maar waar is dat 360 graden panoramisch uitzichtpunt ☹️? Of we hebben een afslag gemist, of ze bedoelen juist die losse uitzichtpunten want we lopen om de top heen, dus heb je ook je 360 graden. We zoeken niet verder en lopen door de berg weer af. Dat gaat een stuk makkelijker. Uiteindelijk komen we op de track uit waar we mee gestart zijn en maken zo onze ronde af. Na ruim 3 uur wandelen, zwoegen en zweten zijn we terug bij de auto. We rijden nog 15 min verder naar het prachtige “Ocean Beach”, waar we heerlijk op ons gemak over het strand paraderen. Dan is het tijd om terug te gaan naar Whangarei. We flaneren nog even langs de haven tot het tijd is om een hapje te eten.

Morgen gaan we verder naar het noorden. Via de mooie kustweg van de Bay of Islands rijden we naar Pukenui.

1. Mirjam:
    16 maart 2018
    Hallo saampjes!! Ik kan niet anders zeggen dan dat je door het lezen van jullie avontuur, je jezelf een beetje kan voorstellen hoe het er daar uitziet, alsof je in een avontuurlijk boek opgaat😊😊😊😊😊. De laatste weken komen er voor jullie aan, geniet er nog heerlijk van!!
  2. Janine:
    16 maart 2018
    Fijn Nic dat je jezelf weer wat Beter voelt. Nu weer volop genieten van jullie bijzondere reis. En op naar het volgende avontuur.... 😘😘
  3. Anouk Raaijmakers - Megens:
    16 maart 2018
    Jaa idd weer heel mooi verhaal! Arme nic. En wat cool die foto van jou in dat bootje haha echt leuk!! Veel plezier nog even😱😱
  4. Fenny en Jaap de Hoop:
    16 maart 2018
    we volgende verhalen nog steeds en is leuk om jullie ervaringen in het gebied met onze eigen ervaringen te vergelijken. Jullie maken mooie foto's en treffen het met het weer.
    Geniet ervan nog de komende dagen, het is zo voorbij en eenmaal thuis zit je zo weer in de malle molen.
  5. Hos van den Berg:
    16 maart 2018
    Leuke brievenbus (op een van de foto's)!