1 t/m 4 juni 2019 Stavanger

4 juni 2019 - Stavanger, Noorwegen

De dag begint grijs ☁️ met 12 graden. Na het ontbijt pakken we de spullen in en rijden richting Stavanger. Het blijft de hele weg miezeren tot vlak voor Stavanger. Onderweg zien we al wat fjorden of wat er op lijkt. Ook diverse watervallen zien we over de bergen rollen. In Stavanger rijden we eerst naar ons appartement, maar er is nog niemand. We zijn aan de vroege kant, dus besluiten we de stad in te gaan. Dat ligt op slechts 10 autominuten van het appartement. In de stad is het gezellig druk met diverse bandjes omdat het muziekfeest is. Het is droog en de zon laat zich ook nog af en toe zien. Na een wandeling door het centrum en langs de haven en een warme kop koffie lopen we op ons gemak terug naar de auto. Als we voor de tweede keer bij het appartement aankomen, komt de eigenaar ons tegemoet lopen. Hij laat ons het appartement zien dat zich onder het huis van de eigenaar bevindt. “Ieks, in de kelder?” 😲🤮🥴. Nou, niet te snel oordelen…🤗.  Het is een prachtige ruimte met twee slaapkamers, badkamer en een woonkamer met keuken. De onderkant van het raam van de woonkamer is gelijk aan de grond van de tuin. Na het eten en douchen kijk ik de finale van de championsleague. Liverpool wint van Tottenham Hotspur met 2-0.

We blijven drie volle dagen hier in Stavanger. Dat is nodig om de beste/mooiste dag te gebruiken om naar de “Preikestolen” (Preekstoel) te wandelen. Hierover later meer. Vandaag is volgens het weerbericht de slechtste dag. Als we om 10:00 naar Stavanger rijden is het wel droog, maar het ziet er grauw en grijs uit en het is 15 graden. En dat met een zonovergoten Nederland met zijn 31 graden 😢😫. Het is zondag en de stad is dan ook verlaten en is alles gesloten. Hier en daar lopen er wat Nederlandse toeristen (bus van Kras reizen zien we staan), maar verder is het erg rustig. We lopen langs het water met de mooie jachten en het oliemuseum. Sinds 1969, ja, nog maar 50 jaar geleden, is er olie ontdekt aan de kust van Stavanger. In no time werden er leuke witte huisjes gebouwd voor de arbeiders en werd Stavanger dé oliestad van Noorwegen. Door de olie is Noorwegen ook het rijkste land van Europa. We wandelen door de kleine steegjes van het arbeiderswijkje, waar hier en daar een souvenirs winkeltje zit. Het is inmiddels gaan regenen als we om 13:00 koffie pakken in een restaurantje. Na de koffie rijden we via een grote omweg terug naar ons appartement.

Het is bewolkt maar droog als we opstaan en ontbijten. Gisteren avond besloten we om vanochtend de fjordcruise 🚢 door het Lysefjord via internet te boeken. Via de site boeken we onze cruise om 12:00, maar… Helaas er is nog maar 1 plaats vrij 😡. Dan de andere maatschappij, die heeft ook om 12:00 een afvaart…Helaas, volgeboekt 😡, dan maar weer naar de eerste maatschappij, want die heeft ook een vertrek om 14:00u 🕑.  Gelukkig, er is nog plaats 🤗. Dan kunnen we van tevoren nog de stad Stavanger in. Als we de auto geparkeerd hebben stel ik voor om aan de kade bij de opstapplaats toch nog even te informeren of het mogelijk is om met de cruise van 12:00u. mee te gaan. Als we de haven in zicht krijgen zien we waarom de fjordcruises zo vol zitten. Drie enorme cruise schepen liggen in de haven van Stavanger. Veel van de passagiers van deze schepen boeken een korte fjordcruise door het Lysefjord met uitzicht op de Preikestolen. Bij de ticketbalie aan de haven kunnen we inderdaad onze cruise vervroegen. We stappen meteen aan boord en al snel vaart de boot de haven uit. Het Lysefjord (lichtfjord) is 42 km lang en het diepste punt is 500 m. De naam heeft het fjord te danken aan de lichtkleurige granieten rotsen langs het fjord. Onderweg horen we via de intercom wat geschiedenis van het fjord, vaart de boot langs wat uitgesleten rotsen (Vagabond’s Cave) en horen we de verhalen die daar bij horen. Dan zien we de Preikestolen hoog boven op de berg ⛰ liggen. Een 25x25 meter rotsplateau dat duidelijk zichtbaar uitsteekt. Als je goed kijkt zie je er zelfs mensen op staan. Morgen maken wij de wandeltocht hier naar toe, maar nu zien we hem van onderen. Na tien minuten vaart de boot verder naar een mooie waterval, de “Hengjanefossen”, waar de boot letterlijk onderaan stil gaat liggen. Tien minuten later vertrekken we weer richting Stavanger. Bij aankomst reserveren we, direct aan de haven, bij één van de beste visrestaurants 🦐🐟 van Stavanger een tafeltje. We wandelen eerst nog even door de stad, en gaan dan naar het restaurant. Het is maar goed dat we gereserveerd hebben want tijdens ons eten horen en zien we veel mensen weggestuurd worden omdat het volgeboekt is. Het eten was niet goedkoop, maar wel erg lekker.

We staan “vroeg” op want vandaag wandelen we naar de “Preikestolen”, ofwel de Preekstoel. Na het ontbijt en klaar maken van de lunch rijden we om 09:00 met een lekker zonnetje ☀️, licht bewolkt 🌤 en 16 graden naar het startpunt van de wandeling. Het is nog wel 1,15 u. rijden incl. een overtocht met een ferry. Dit laatste zullen we nog wel meer krijgen deze vakantie. Om 10:30 starten we aan de 4 km wandeling over paden en rotsen. Het is niet superdruk dus wandelen we in goed tempo door. Er zitten een paar flinke stijgingen bij, maar wij zijn geoefende wandelaars 😉. Na een kleine twee uur komen we op de “Preikestolen” aan. Een rotsplateau van 25x25 meter waar de bezoekers zo dicht mogelijk bij de rand willen komen. Is leuk voor de foto als ze er nét níet afvallen 😱🥶. De “Preikestolen” ligt 605 meter boven het Lysefjord. Als je over de rand hangt kijk je mooi de diepte in. Zelfs Nicole ligt op de rand 😱 (zie filmpje). We maken vele foto’s en filmpjes en na de lunch beginnen we aan de wandeling terug. Om 15:10 zij we terug op de parkeerplaats en hebben we er acht km op zitten. We hebben prachtig weer gehad op deze mooie, meest bekende wandeltocht van Noorwegen. Rond 17:30 zijn we weer thuis.

Morgen reizen we naar Tyssedal, een plaatsje landinwaarts aan het Sørfjord, een vertakking van de Hardangerfjord.

1. Paul Willems:
    4 juni 2019
    Dat is makkelijk: 4 dagen in 1 verhaal. Wel heel leuk om te lezen en ook weer prachtige foto's. Lekker genieten samen!
  2. Manon:
    Weer een super verhaal. Leuk om te lezen 😘
  3. Anouk Raaijmakers - Megens:
    Wauw echt mega gaaf!!
  4. Huub en irma van den berg:
    4 juni 2019
    Mooie foto s, leuk om jullie verhaal te lezen, ga zo door!
  5. Alet:
    4 juni 2019
    Jullie hebben nu al heel veel moois gezien! Geniet ervan!
    Leuk dat jullie weer zoveel delen! 😁
  6. Catherine:
    5 juni 2019
    stoere band om je hoofd.
    foto's zijn mooi hoor.
    groetjes
  7. Huub Remmen:
    5 juni 2019
    Ja, het ziet er geweldig uit daar, fantastisch.

Geniet ze