14 t/m 16 juni 2019 Geiranger

16 juni 2019 - Geiranger, Noorwegen

De route vandaag naar Geiranger gaat via de 55, ook wel bekend als de Nationaal Toeristische Route Sognefjellet. Het is prachtig weer 🌤 en 18 graden als we om 10:20 in Sogndal de 55 op rijden. Het eerste stuk gaat langs Sognedalsfjorden en als het fjord eindigt, gaat de weg stijgen. De fjorden en bossen maken plaats voor kleine meertjes en moerassen. We rijden het Jotunheimen gebergte in. Deze route is in de winter volledig afgesloten. De sneeuw komt dichterbij en de glooiende begroeide bergen veranderen in woeste, kale, donkeren, ruige steenmassa’s. Hoe hoger we komen, hoe ruiger en mooier 😍 het wordt (vinden wij 😜). Veel van de meertjes zijn geheel of gedeeltelijk nog bevroren. We rijden nu op een hoogte van 1.200 meter. Iedere mogelijke plek om te stoppen, stoppen we ook. Oh, wat is het hier GEWELDIG MOOI 🤩😍. Om toch een beetje op tijd in Geiranger aan te komen, slaan we toch maar een aantal uitzichtspunten over, ook om de hoeveelheid foto’s en filmpjes te beperken. Als de weg weer naar beneden loopt kunnen we een flink stuk doorrijden, totdat we weg 63 opdraaien. Deze is beter bekend als de Trollstigen, één van de meest bezochte attracties van Noorwegen (ook al?? 😕). De weg begint, vanuit het zuiden, ca. 20 km vóór Geiranger en loopt door tot Åndalsnes in totaal zo’n 100 km. Het meest spectaculaire deel moet zijn de 20 km ná Geiranger met 11 haarspeldbochten en prachtige views op Geirangerfjorden, maar dat komt de komende dagen nog. Als we de 63 opdraaien stijgen we weer snel en komen wéér in een ruig bergachtig landschap maar al snel dalen we weer en zien dan van bovenaf Geirangerfjorden liggen. Dit is het bekende plaatje uit de reisgidsen en folders. Het is dan ook adembenemend, zo mooi. Nog een klein stukje verder, net achter de plaats Geiranger, ligt ons ‘huisje’ voor de komende 3 nachten. Op een camping staat een groepje van zes bungalowtjes, waarvan er één voor ons is. Na het uitpakken, even genieten aan het water, gaan we in Geiranger een pizza eten. Daarna nog even het verhaal van vandaag schrijven en dan, als het nog steeds licht is omdat het niet donker wordt, toch maar m’n bed opzoeken.

Iets over 03:00 wordt Nicole wakker en maakt een foto buiten over het fjord. Niet omdat dit zo bijzonder is, maar omdat je dan kan zien hoe licht het is. Om 05:00 word ik even wakker en als ik naar buiten kijk, zie ik de zon al op de berg schijnen. Het is te vroeg om op te staan, dus nog maar wat slapen. Uiteindelijk ben ik 08:30 wakker en is Nicole al op de badkamer klaar. Er staat niet zo veel op het programma vandaag, want het wordt een mooie 🌞 warme dag en dan is het hier in het fjord erg mooi. We besluiten een kleine wandeling te doen, die vanuit het huisje gelopen kan worden. Eentje van ca. 1,5 km (enkel) naar een waterval. Na het ontbijt en het vullen van een kleine rugzak vertrekken we om 10:30. Het gaat door hoog gras, één klein smal paadje, over rotsen, drassige grond, en losse stenen. Na een uur in de warmte ploeteren, kijk ik op de “kaarten-app” hoe ver we zijn. Hé? Nog maar halverwege? En het pad wordt slechter en slechter. Nicole geeft aan niet verder te willen, én samen uit… inderdaad óók samen thuis. We draaien om en gaan terug. Als we terug op de camping aan komen, lopen we door naar de receptie. We willen namelijk zélf over Geirangerfjorden varen. We huren bij de receptie een 25 PK motorboot met stuur. De boot is vrij, dus maar meteen doen. Één uurtje door het fjord varen om vanaf het water de watervallen: “De Syv Søstre” (“De Zeven Zusters”), “Brudesløret” (“De Bruidssluier”) en “Friaren” (“De Vrijer”) te zien. Na 35-40 minuten moeten we een beslissing maken. Óf omdraaien en op volle snelheid (en dan is het toch wel koud) terug varen óf op ons gemak nog een stukje verder varen en er een extra uur aan plakken. Dit laatste was mogelijk en ook min of meer afgesproken bij de receptie. Het varen gaat goed, het is erg mooi in het fjord en bij een lagere snelheid is het veel plezieriger qua wind en kou. Gezien de twee opties, welke keuze zou jij maken? Precies, we varen nog een stukje door tot de T-splitsing van Geirangerfjorden. Verder mogen we ook niet komen. Hier draaien we en varen via de andere oever op ons gemak terug (zie filmpje). We komen tijdens ons vaartochtje twee keer gigantische cruise schepen tegen. Als we de boot hebben “ingeleverd” (en het restant uurtje hebben bijbetaald) gaan we bij ons huisje van het weer en uitzicht genieten. Heerlijk zo’n middagje zonnen 🌞 en niksen 😴.

Nicole heeft vannacht om 01:40 nog een foto gemaakt om te laten zie hoe licht het ’s-nachts is. Zondagochtend, rustig de dag opstarten. Het weer is een stuk minder dan gisteren, maar het is droog ☁️, terwijl dat niet de voorspelling was. We rijden vandaag de Trollstigen heen en weer. Dit is dé bekendste route (63) van de omgeving én de enige weg van en naar Geiranger. We rijden eerst de 11 haarspeldbochten die in noordelijke richting liggen. De weg loopt omhoog en na de elf bochten hebben we een prachtig uitzicht over Geirangerfjorden en de plaats Geiranger waar op dat moment drie cruiseschepen liggen. Als we het wel gezien hebben (dat heb je nooit met zo’n prachtige natuur en uitzicht), rijden we verder in noordelijke richting. Het landschap wordt vlakker, ook al is het zeker niet saai, maar hier moeten we van de bergen en fjorden genieten. We draaien en rijden terug, via de elf haarspeldbochten, langs de camping naar Geiranger. Het plaatsje hebben we zelf ook nog niet goed gezien, dus wandelen we er door heen. Twee grote watervallen (Stigfossen en Storsæterfossen) lopen met geweld door het plaatsje heen. Rondom zijn mooi aangelegde paden voor de massa’s toeristen die hier dagelijks komen. Na een korte wandeling rijden we door in zuidelijke richting, waar we vrijdag ook vandaan kwamen. Op de bekende plek waar alle foto’s en ansichtkaarten gemaakt worden stoppen we even. Een buschauffeur, die de toeristen van de cruise schepen naar deze plek brengt, attendeert mij erop de auto niet voor zijn bus te zetten, want dan kan hij er niet uit. Even later spreekt de buschauffeur mij aan, dat ie vaak last heeft van campers en auto’s… Ja en😳???? Als hij verder praat en wat tips geeft zegt ie dat we naar Dalsnibba moeten gaan. Een uitzichtpunt op 1.500 meter hoogte met uitzicht op Geirangerfjorden. De planning was ook die kant op te gaan, dus dat komt goed uit. Als we bij de splitsing komen, is het nog vijf kilometer omhoog. Eerst tol betalen en op naar “Europe’s highest fjordview from a road”. Nou, die tip was niets te veel.. wat een uitzicht 🤩🤩🤩. Boven de afgrond is een plateau gemaakt waar je een geweldig uitzicht over het dal hebt. Sommige toeristen durven er niet eens op te staan omdat je door het vlechtwerk, waar je op loopt, heen kan kijken. Nou, wij hebben daar geen moeite mee (Nicole heeft de skytower van Auckland, Nieuw Zeeland ook overleefd). Naast het plateau heb je ook een vrij toegankelijk deel op de rotsen met uitzicht, zonder de menselijke “bijdingen”, zoals trapjes, hekjes, bankjes etc. Na meer dan een uur op Dalsnibba, rijden we terug naar de hoofdweg. Een klein stukje zuidwaarts zien we nog een mooi groot meer dat bijna volledig bevroren is. Op het einde van de route 63 draaien we weer, om terug te gaan richting onze camping. In Geiranger lopen we nog door de souvenierswinkeltjes (leuk Norway-t-shirt gekocht) en eten we een ijsje aan de haven, waar alle toeristen van de cruise schepen terug aan boord van hun schip gaan. Thuis, op de camping zien we de drie cruiseschepen één voor één vertrekken en daalt er een mist over de Geirangerfjorden heen. We sluiten weer een mooie, droge dag af in het prachtige Noorwegen 🇳🇴.

Morgen gaan we verder naar het noorden, naar Øksendalsøra. Een klein plaatsje aan de Tingvollfjorden.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Monique:
    Ziet er geweldig uit😊
  2. Anouk Raaijmakers - Megens:
    17 juni 2019
    Inderdaad prachtige foto’s! En weer skon verhaal!
  3. Huub Remmen:
    17 juni 2019
    Ja, geweldig mooi, zeker ook de verhalen.
  4. Ruud van Amstel:
    18 juni 2019
    Ziet er mooi uit. Veel plezier nog.
  5. Alet:
    19 juni 2019