28 t/m 29 juni 2019 terugreis

29 juni 2019 - Uden, Nederland

Nog voor 10:00 uur verlaten we het appartement van Oslo. Het is stralend weer 🌞 en 18 graden. We zitten al vrij snel op de autoweg van Oslo naar Langesund. De route is 180 km, dus een uurtje of twee. Om 12:00 uur komen we dan ook al bij de haven van Langesund aan. Om 14.30 vertrekt de ferry van Fjordline, dus we zijn ruim op tijd. Er staan al wat auto’s en wij sluiten in de rij aan. Al snel checken we in en rijden het terrein op waar we wachten op de boot. Het is heerlijk weer, dus zetten we onze stoelen op in het zonnetje. De boot komt om 13.30 aan en om 14:00 kunnen wij er op. Deze ferry ⛴ is veel groter dan die van onze heenreis. Het is nog niet druk op de boot, dus wij zoeken een mooie plek aan de voorkant van het schip. Hier blijven we tot de boot de haven verlaat. Tijdens het wachten begin ik al aan de blog. Nog leuke weetjes uit Noorwegen: - er rijden héél veel Tesla’s. Ze zeggen één op de twee, maar dat lijkt me overdreven. - Ook hebben we veel ons model auto gezien, Toyota, CH-R. - Noorwegen is het Trollenland, maar daar hebben wij niet zo veel mee. Ik heb me dan ook niet verdiept in het hoe en wat van deze sprookjesfiguren. - Het Noorderlicht niet kunnen zien omdat het niet donker wordt. - Biertje 🍺 van 0,4 liter kost op het terras 89 NOK = € 9,50. - Kleine Dame Blanche 109 NOK = € 12,50. - Accijnzen zijn de oorzaak van de dure producten als brandstof, tabak en alcohol. - Noren betalen geen inkomstenbelasting. - De BTW op de producten is 25%. - Op de weg is iedereen relaxt. Geen asociaal rijgedrag, geen toeterende en/of knipperende koplampen als je gaat inhalen. Iedereen houdt zich aan de snelheid (einde van de weetjes). De overtocht gaat via het Skagerrak en duurt 4,5 uur (161 km in rechte lijn). Op dek 10 (bovendek) speelt een band livemuziek, staat een BBQ en kinderen worden vermaakt met spelletjes, speeltuin en Fjordy, de mascotte van Fjordline. Na een uurtje over het water naar de horizon turen (en denken 🤔 aan de dagelijkse dingen die na morgen weer komen 🥴 ), lopen we wat rond op het schip. De ferry is tevens een cruise schip, dat na Hirtshals naar Stavanger en Bergen vaart. Op dek 7 zijn de restaurants, shops, cafe’s, casino en zithoekjes. We maken onze Noorse kronen op aan eten, koffie en een ijsje. De tijd vliegt voorbij en om 19:20 rijden we van de boot. Het hotel ligt bijna ín de haven, dus 10 minuten later hebben we ingecheckt. We maken ons op voor de nacht en morgen de laatste dag naar huis.

Om 06:30 kunnen we al ontbijten en we zijn een van de eerste die van het buffet gebruik maken. Na een goed ontbijt rijden we om 07:45 uit Hirtshals weg. Onderweg hebben we slechts 2 kleine files en verder kunnen we overal goed doorrijden. De weg naar huis door Denemarken en Noord-Duitsland zijn niet echt bezienswaardige gebieden, zeg maar gerust saai. Het is vlak met alleen maar grasland. Na 10,5 uur komen we thuis aan en zit onze reis er op.

Hierbij sluiten we onze vakantie van vier weken in Noorwegen af. Bedankt voor de leuke reacties die jullie via de blog gegeven hebben. Wij hebben in ieder geval een hele fijne vakantie gehad.

TAKK OG DEG SNART 👋🏼👋🏼 🇳🇴 (bedankt en tot ziens)

1. Anouk Raaijmakers - Megens:
    30 juni 2019
    Vet zo’n cruise 😍 welkom thuis en tot snel😘😘