31 mei 2019 Kristiansand

31 mei 2019 - Kristiansand, Noorwegen

Om 08:00 lopen we de ontbijtzaal binnen waar we van het ontbijtbuffet genieten. Het weer ziet er véél beter uit dan gisteren. De zon schijnt 🌞, blauwe lucht met een frisse wind en 16 graden. Om 09:30 rijden we op ons gemak naar de terminal van de Fjordline ferry. We zijn niet de eerste maar zeker niet de laatste. De auto’s 🚗, campers 🚐 en motoren 🏍 stellen zich in 5 rijen op voor de hekken van de incheckbalies. Rond 10:00 gaan de hekken open en checken we in, waarna we weer in een rij kunnen opstellen. De boot ⛴ komt rond 10:30 aan en als de boot leeg is, kunnen wij erop. Minutieus worden de voertuigen in de boot begeleid. Om 11:35 zijn alle voertuigen binnen en vertrekt de ferry vijf minuten later richting Kristiansand, Noorwegen. De overtocht duurt 2,15 uur. Het eerste kwartier staan we op het achterdek en zien zo Hirtshals, steeds kleiner worden. Het wordt kouder op het dek, dus zoeken we een plekje binnen. Met een kop koffie ☕️, kletsen en lezen is de overtocht snel voorbij en worden we om 13:45 verzocht naar de auto te gaan. Voor het eerst zetten we beide voet op Noorse bodem.
We rijden direct door naar het appartement, dat in een buitenwijk van Kristiansand ligt, maar die is nog niet klaar voor ons. Op advies van de eigenaresse lopen we naar het winkelcentrum in de buurt. In de eerste kledingwinkel weet Nicole een jasje te scoren. Dat beloofd nog wat 😎. Het overdekte winkelcentrum heeft vele kleine shops en er is ook een supermarkt. Hier halen we wat groente en vlees voor het avondeten. Ik had gelezen dat de prijzen 💶 in Noorwegen twee tot drie keer hoger liggen dan bij ons in Nederland, maar dat is hier in ieder geval nog niet. Via de app heeft de eigenaresse laten weten dat het appartement klaar is. Het is een mooi groot drie kamer appartement. Ruime woonkamer vanwaar we ook nog net de zee kunnen zien.
Na het eten rijden we naar de stad Kristiansand. Het is inmiddels 19:30 en in het centrum is het dan ook erg rustig. Een uurtje wandelen door de lege, niet echt spectaculaire stad met een koude gure wind is voldoende om terug te willen naar ons warme appartement.

Morgen vervolgen we onze reis naar Stavanger.

1. Ruud van Amstel:
    3 juni 2019
    heb net weer het adres teruggevonden, vandaar dat ik nu pas ben aangehaakt. Ziet er leuk uit Wijnand. Veel plezier.