21 t/m 22 juni 2019 Trondheim

22 juni 2019 - Trondheim, Noorwegen

De route naar Trondheim is slechts 200 km en we kunnen pas na 15:00 in ons appartement. We kunnen dus rustig aan doen en dat doen we dan ook. Het is wisselvallig weer, dan schijnt de zon🌤, dan regent 🌧 het en het is slechts 10 graden. Om 10:30 verlaten we het fjorden gebied. Even wat geschiedenis en aardrijkskunde en ecologie?!  Het woord “fjord” komt van het Oudnoors “fjörør”. “Kenmerkend voor fjorden zijn heuvelachtige kusten met diepe insnijdingen en steile hellingen, die zich ook onder water voortzetten vanwege de chemische sedimentatie. De fjorden zijn vaak in U-vormige dalen, ontstaan door de uitschuring van landijs tijdens de ijstijden (trogdalen)” (bron:Wikipedia). Helaas worden andere wateren in Noorwegen ook fjorden genoemd, waardoor het lijkt of Noorwegen héél veel “echte” fjorden heeft. De echte en meest spectaculaire die wij gezien hebben en die met hun stijle bergwanden het water “induiken”, zijn: Lysefjord (Stavanger), Sørfjorden (Tyssedal/Odda), Sognefjorden (Kaupanger) en Geirangerfjorden (Geiranger). Onderweg blijft het weer wisselvallig met meer regen 🌧 dan zon 🌞. Net vóór aankomst doen we nog wat boodschappen 🛒 en checken in. We zitten (weer) in een kelder van een groot huis, maar het lijkt minder kelder dan in Stavanger. We koken zelf een potje en na een WhatsApp-videogesprek met mijn jarige moeder 🎈🎉 (83) sluiten we de reisdag af.

Voordat we met de bus naar Trondheim gaan, hebben we eerst een WhatsApp-videogesprek met Manon (m’n dochter), die vandaag 24 wordt. Nogmaals gefeliciteerd, schat 🎈🍰🎉😘. Het zonnetje schijnt als we iets voor 10:00 uur in de bus stappen naar het centrum van Trondheim. Na slechts 20 min stappen we in het centrum uit. In één van onze reisboekjes staat een wandeling door de stad die we, nu het weer goed is, eerst doen. Helaas is het grote plein in de stad opgebroken waardoor het er rommelig uitziet. We lopen door naar de “Nidarosdomen”, de belangrijkste kerk van Noorwegen, waar vele pelgrimstochten eindigen. Tevens is de Dom dé kroningskerk, waar alle koningen van Noorwegen gekroond moeten worden. Móeten, omdat dit in de grondwet vastgelegd is toen Noorwegen zich in 1814 bevrijdde van Denemarken. De wandelroute gaat vervolgens over een houten, rode stadsbrug (1861) van waar we de mooie gekleurde houten (pak)huizen op palen aan het water zien staan. We wijken iets van de route af en komen boven op “Kristiansten Festning”, een vesting die, als de vlag gehesen is, voor publiek toegankelijk is. Van hieruit heb je mooi uitzicht over de stad Trondheim. We vluchten het museum van de vesting binnen als er een enorme hoosbui 🌨 over ons heen komt. Gelukkig is het slechts een bui en klaart het snel weer op en vervolgen we onze wandelroute. Na de lunch lopen we nog wat door de gezellige winkelstraten en daarna gaan we nog even naar een plein waar vandaag en morgen de internationale beeldhouwwerken 2019 gehouden worden. Ongeveer 80 beeldhouwers/sters uit diverse landen (geen Nederlandse) beitelen op een blok van 50x50 om er iets moois van te maken. Een band 🎷🎺🎹🎸 in een tent zorgt voor de muzikale entertainment. Daar schuilen we voor de tweede bui 🌧 van vandaag. Als die bui over is, trakteren we ons op een ijsje 🍦 en nemen daarna de bus 🚌 terug. We hebben een mooie dag gehad in een mooie stad.

Morgen zakken we weer af naar het zuiden, naar Lillehammer.

1. Peter en Ineke:
    22 juni 2019
    Heb je een beet van een teek:
    Zorg voor een antibioticumkuur!!
    Lieve groeten uit Nuenen
  2. Tineke en Rob:
    22 juni 2019
    Leuk jullie belevenissen te lezen. Hebben jullie ook de fietslift gezien in Trondheim?
  3. Manon:
    23 juni 2019
    Weer een leuk verhaal. En het was leuk om te videobellen, dank je wel 😘🎉. Ik ben benieuwd naar het resultaat van die beeldhouwers!
  4. Anouk Raaijmakers - Megens:
    ❤️❤️
  5. Hos van den Berg:
    23 juni 2019
    Is Z-Noorwegen net zo mooi als NZ?