30 mei 2019 Hirtshals, Denemarken

30 mei 2019 - Hirtshals, Denemarken

Om 03:53 vertrekken we vanuit Uden met droog weer ☁️ en 15 graden. Het is heel rustig op de weg en de reis gaat voorspoedig. Om 10:00 steken we de grens Duitsland-Denemarken over. Er is wel grenscontrole 👮🏼‍♂️maar iedereen mag doorrijden. Al snel daalt de temperatuur naar 11 graden en wordt het mistig 🌫 en miezert 🌧 het. Het vlakke, saaie land geeft ook al geen vrolijkheid, maar ook dat hoort bij een reis naar Noorwegen. In de auto is het daarentegen warm en gezellig. Om 14:30 komen we in Hirtshals aan. Dit is het uiterste puntje van Noord-Jutland in Denemarken 🇩🇰, waar we morgen met de boot ⛴ de oversteek maken naar Noorwegen 🇮🇸. Hirtshals is een klein maar druk havenstadje, dat zijn naam te danken heeft aan Nederlanders 😲. Nederlandse scheepsvaarders zagen vanuit zee het land dat de vorm had van de hals van een hert. Om het op z’n Deens uit te spreken werd het Hirtshals. We checken in bij een B&B aan zee. De B&B heeft 17 kamers. Onze kamer ligt aan de gang van de receptie. Het is een slaapkamer 🛏 en een aparte badkamer met wc 🚽 en douche 🚿. De woonkamer en keuken liggen aan de gang en is voor gezamenlijk gebruik. Het ziet er allemaal schoon, netjes en gezellig uit. Door het slechte weer zit er geen strandwandeling in. Met een zelf gezette kop koffie/thee uit de gezamenlijke keuken komen we bij van de reis. Om 18:00 u. zoeken we in het centrum een restaurant. Het aanbevolen restaurant is gesloten dus lopen we een “Fiskehus” (viscafé) binnen. Het is een kleine ruimte dat vol zit met bezoekers. Voor ons is nog een tafeltje vrij. In de keuken wordt vers gevangen vis 🐟, dat net aan wal afgeleverd is, klaargemaakt. Na het eten 🍽 rijden we rond in de haven en kijken we waar morgen de boot vertrekt. Ook rijden we nog even naar de vuurtoren van Hirtshals. Terug bij de B&B drinken we een koffie/thee, met een stuk gebak dat voor de bezoekers in de koelkast staat. Daarna is het tijd om naar bed te gaan.

Morgen “varen” we naar Noorwegen.

1. Huub en irma van den berg:
    30 mei 2019
    Het begin is gemaakt, morgen verder op pad met weer nieuwe avonturen. Goede reis!
  2. Anouk Raaijmakers - Megens:
    😍😍