11 t/m 13 juni 2019 Kaupanger, Sognefjorden

13 juni 2019 - Kaupanger, Noorwegen

De zon kan dus wel degelijk schijnen in Bergen. Als we wakker worden is er een strak blauwe lucht en komen de zonnestralen onze kamer binnen. Maar goed (we hebben het niet slecht gehad in Bergen), er staat nog meer op het programma, dus na het ontbijt en inpakken vertrekken we om 10:00 richting Kaupanger. Eerst nog even boodschappen doen en tanken in Bergen en dan op weg. De reis gaat op ons gemak, want je mag toch nergens harder dan 80, dus cruisecontrol aan en genieten van de omgeving. Ik moet wel zeggen, dit is hét land van de tunnels en rotondes. De lunch hebben we aan een meertje en even later komen we in Gudvangen aan. Hier is een compleet Viking dorp (na)gebouwd. Dit hebben we laatst gezien in een tv uitzending. Gudvangen ligt aan het einde van Nærøyfjorden, het smalste fjord van Europa. Hier morgen meer over. Rondom Gudvangen zijn er verschillende watervallen te zien. Na een tunnelrit van 11,4 km (Gudvangatunnelen, is 9e langste tunnel ter wereld) komen we in Flåm. Hier loopt een van de meest adembenemende treinreizen ter wereld 😜. Dit staat ook op de planning, dus bij de informatie en ticket balie kopen we een ticket voor morgen van de Sognefjord cruise Kaupanger-Gudvangen én de retour treinreis Flåm-Myrdal. Ook morgen hier meer over. Het kost wat, maar dan heb je ook wat 😏 (hoop ik⁉️). Vanuit Flåm rijden we door en komen dan in de langste tunnel van de wereld, Lærdalstunnelen van 24,5 km lang. Op 3 plekken in de tunnel hangt er mooi blauw licht met aan de wanden kleurige lichtverschijnselen in geel en groen. Uiteraard rijden we hier wat langzamer om het allemaal goed te kunnen zien. Na de tunnel is het nog met de ferry Sognefjorden oversteken en onze overnachtingslocatie zoeken. Er is geen straatnaam genoemd bij de reservering, dus rijden we wat door Kaupanger. Dan zien we de Staafkerk van Kaupanger staan. We stoppen om de 12e eeuwse kerk aan de buitenkant te bekijken. Als we aan verschillende personen de weg vragen komen we bij het vakantiepark aan. We checken in en rijden naar onze cottage. Één van de vier aan elkaar gekoppelde cottages is van ons voor de komende drie nachten.

Na het prachtige weer van gisteren regent het als we tegen 11:00 uur naar de ferry van Kaupanger rijden. Deze ferry vertrekt om 12:00 en is tevens een fjordcruise, maar wij nemen deze met de auto alleen héén. De tocht duurt 2 ½ uur en vaart van Kaupanger over de Sognefjorden en Nærøyfjorden naar Gudvangen. We rijden de boot op en voordat we goed en wel uitgestapt zijn, loopt de boot vol met Spaanse toeristen op leeftijd, die met meerdere touringcars afgezet zijn 😲. Nou dat wordt gezellig 😡. Ze vliegen naar binnen om het beste plaatsje aan de kant van het raam te hebben. Wij vinden een plekje in het middenpad, maar zijn toch meer aan het rondlopen. We eten onze lunch binnen op en gaan vervolgens naar het buitendek waar het inmiddels droog is. Voor op de boeg, ter hoogte van de stuurhut / kapiteinshut is maar een klein plekje, waar je aan de voorkant mooi uitzicht hebt op de fjorden. Vanaf het eerste moment staat daar een Spaanse vrouw foto’s te maken en ze wil niet weg. Nicole is er al een paar keer bij gaan staan om ook een foto te maken, maar ze wijkt niet van haar stek. Dan gebaart Nicole naar de kapitein dat ze van binnenuit de stuurhut een foto wil maken. De kapitein opent de deur van de stuurhut en Nicole verteld in haar beste Engels dat die Spaanse vrouw geen plaats voor haar wil maken voor een mooie foto. “Mag ik vanuit de stuurhut door het open raam een foto maken?”, vraagt ze met al haar charmes. Nou, daar heeft de kapitein geen moeite mee (zie filmpje) en vervolgens heb ik Nicole tot de eindbestemming (nog ruim 1,15 u varen) niet meer gezien. Maar zij had het beste plekje op de boot 😜. Ik heb inmiddels ook een aardige plek gevonden waar ik mooi uitzicht heb. Ik geniet met volle teugen van de prachtige Sognefjorden en Nærøyfjorden met zijn watervallen, besneeuwde bergtoppen en idyllische boerderijtjes op de oevers. De bergen met een maximale hoogte van 1700 meter duiken tot maximaal 1200 meter het water in. De Nærøyfjorden is 20 km lang en een zijtak van Sognefjorden. Het is het smalste fjord van Europa en staat op de werelderfgoedlijst van de UNESCO. Op het smalste punt is het slechts tien meter diep. Voor de foto’s is het helaas bewolkt, maar gelukkig is het nog steeds droog. Helaas zit de tocht erop en rij ik bij aankomst in Gudvangen “alleen” van de ferry. Nicole moet nog even van de voltallige crew afscheid nemen en hun bedanken voor de “beste plek” op de ferry, hun informatie over de fjorden en de verhalen over hunzelf. Als Nicole dan eindelijk ook ingestapt is rijden we naar Flåm, waar we ruim op tijd zijn voor onze treinreis van 16:00 uur. Bij een kop koffie verteld Nicole haar verhaal over haar verblijf in de stuurhut. In de trein, die zeker niet helemaal vol zit, hebben we een mooie plek aan het raam en wachten we wat komen gaat. De spoorlijn Myrdal – Flåm en visa versa, (Flåmsbana), is een treintraject in Noorwegen, tussen de plaatsen Myrdal en Flåm. De spoorweg is een van de steilste trajecten ter wereld, met een stijging van 865,5 meter over 20 kilometer lengte. De reis duurt één uur en onderweg hebben we prachtige uitzichten op watervallen, ravijnen en besneeuwde bergen. Onderweg stopt de trein vijf minuten bij de Kjosfossen, een imponerende waterval, waar zelfs muziek en een dansact uitgevoerd wordt (zie filmpje). Wij nemen dezelfde trein weer terug naar Flåm, maar de meeste mensen stappen uit om vervolgens met de trein naar Oslo of Bergen te gaan. We gaan nu aan de andere kant zitten om aan die kant alles goed te kunnen zien. Ook nu na één uur zijn we terug in Flåm en rijden we, wederom via de langste tunnel van de wereld (zie voor korte impressie het filmpje) terug naar onze cottage. De zon breekt af en toe door en bij het eten (buffet op het vakantiepark) kunnen we terug kijken naar een geslaagde dag met zéér véél natuurschoon. Helaas is op foto’s de diepte van de fjorden niet of slecht zichtbaar. Daarom zeg ik altijd: “eerst zelf kijken en genieten en dan pas foto’s maken 😜”.

Het is 10:15 als we bij onze cottage vertrekken. Het is zwaar bewolkt, maar wel droog. Vandaag staat een rondrit op de planning. Gisteravond hebben we samen nog een rit uitgezocht, want die is afhankelijk van hóe we naar onze volgende locatie, Geiranger, rijden. We willen zo min mogelijk dezelfde weg rijden, om zoveel mogelijk te zien. De rit (Nationaal Toeristische Route Gaularfjellet) gaat door het zuidelijke deel van “Jostadalsbreen Nasjonalpark”, met bergen van boven de 2.000 meter. Hier zien we dan ook de eerste gletsjer (Bøyabreen) waar we even stoppen. De wolken breken open, het wordt lichter en de zon komt regelmatig door. We rijden op ons gemak door het mooie landschap, met regelmatig mooi uitzicht op de fjorden en wederom met veel besneeuwde bergen en watervallen. Bij sommige uitzichtpunten en watervallen stoppen we even. Aan de oever van Jölstravatnet (een mooi groot meer) klappen we onze stoelen uit en eten we onze lunch bij een prachtig uitzicht. Met een trui aan en af en toe een zonnetje is het heerlijk. De tocht gaat verder hoog door de bergen waar we zelfs de sneeuw kunnen aanraken. Na een groep prachtige haarspeldbochten komen we in Balestrand. In deze plaats heb je vanaf de kade een mooi uitzicht over Sognefjorden, stond in het reisboekje. Ja, je kijkt ín Sognefjorden, maar zeker niet óver. Mooi 👍🏼, maar zeker niet wat we dachten te zullen zien. Met de ferry steken we Sognefjorden over om dan de volgende 30 km echt héél dicht langs Sogndalsfjorden te rijden. Als we om 17:30 bij onze cottage aankomen hebben we ca. 250 km gereden en een prachtig bergendeel van Noorwegen gezien.

Morgen rijden we via de Nationaal Toeristische Route Sognefjellet naar onze volgende bestemming, Geiranger.

1. Manon:
    13 juni 2019
    Wauw wat een onwijs mooie foto's en filmjes. Ziet er echt mooi uit. En weer leuk geschreven paps!
  2. Anouk Raaijmakers - Megens:
    14 juni 2019
    Hahaha fantastisch verhaal! En idd prachtige foto’s!
  3. Huub en irma van den berg:
    14 juni 2019
    Wat een mooie foto s! Dat moet toch echt genieten zijn voor jullie! Ole!
  4. Janine:
    14 juni 2019
    WoW wat een prachtig land ❤️
  5. Tineke en Rob:
    14 juni 2019
    Het lijkt of wij hier gisteren nog waren! Mooie foto's. Blijf lekker genieten. Groetjes uit Vught.
  6. Alet:
    19 juni 2019