9 t/m 10 juni 2019 Bergen

10 juni 2019 - Bergen, Noorwegen

Om 10:30 rijden we vanuit Tyssedal richting Bergen. Het regent 🌧 al sinds we wakker zijn. Net buiten Odda rijden we door twee lange tunnels van beide 11 km. Hierin is het dan wel even droog 🤣🤣. Bij Jondal steken we met de ferry de Hardangerfjorden over. Een oversteek van 20 minuten, die we door het slechte weer maar in de auto doorbrengen. Net achter Norheimsund stoppen we bij Steinsdalsfossen. Een waterval waar je achterlangs kunt lopen, zonder veel nat te worden, althans van de waterval, want het regent 🌧 nog steeds. We zijn iets te vroeg bij ons appartement dat ca. acht km buiten Bergen ligt. Het appartement ligt in de wijk Gronnestølen in een hele smalle straat tegen de helling van een berg aan. De schoonmaakster / housekeepster / eigenaresse (we hebben geen idee wat ze van het appartement is) geeft aan nog niet klaar te zijn, dus rijden we door naar de stad. We rijden wat door het centrum om een en ander te verkennen. We blijven twee nachten in Bergen, dus één volle dag om de stad te bekijken. Het centrum ligt tegen de haven aan en vanuit de auto ziet het er gezellig uit. Ondanks dat het eerste Pinksterdag is, zijn er toch winkels open. Na het rondje centrum Bergen rijden we terug naar ons appartement. Het is een groot, oud huis waar wij de eerste verdieping van hebben en boven ons nog andere personen zitten. We begrijpen dat het ook gasten zijn. Het uitzicht vanuit de woonkamer is op de bergen, tenminste als er geen mist/bewolking hangt. Het huis is echt oud, met authentieke lichtknoppen (van die draaiknoppen uit de jaren 50 die mijn oma vroeger had). Als we de spullen uitgepakt hebben rijden we weer terug naar Bergen. Het blijft maar regenen maar hier in Bergen is dat heel gewoon. Het regent zo’n 250 dagen per jaar, dus moet je geluk hebben als je een droge dag treft. Nou, wij vandaag in ieder geval niet. Toch lopen we naar de haven waar op de kade de bekende vistenten staan. Hier verkopen ze verse vis, die je mee kan nemen naar huis óf daar kan eten. Achter de kramen, in tenten hebben ze tafels en stoelen staan waar je kan eten. We lopen eerst tussen de tentjes door en kijken wat ze allemaal te bieden hebben. Héél veel vis, waaronder ook walvis 🐋, maar ook rendier 🦌 en eland worst. Van de walvis en eland worst mogen we een stukje proeven. Hmmm, smaakt niet slecht. In Bergen moet je vis gegeten hebben, dus we zoeken een tentje waar wij gaan eten. Het wordt een schotel met drie spiesen met zalm, garnalen en coquille. Het is niet warm in de tent, maar we zitten droog en het eten smaakt zeer goed. Na het eten gaan we terug naar het appartement, drinken we koffie en kijken we naar de finale van de Nations League, Portugal-Nederland (1-0 😢).

De weersvoorspellingen zijn voor vandaag goed, maar we zitten in Bergen, dus dat is zeker geen garantie. Als we op staan regent 🌧 het, maar als we om 10:00 naar de stad rijden is het droog en maken de donkere wolken plaats voor lichte wolken bij een temperatuur van 12 graden. Vanuit een parkeergarage lopen we via een parkje naar de stad. Rond de haven (Vågen) is het allemaal te doen zoals vistentjes, groente en fruitkraampjes en souveniers kraampjes. Bryggen is een mooie smalle gevelrij van houten handelshuizen uit de begin 18e eeuw. De dicht op elkaar gepakte huizen met smalle straatjes staan op de werelderfgoedlijst van de UNESCO. Aan de achterzijde van de huizen bevonden zich vroeger de pakhuizen en opslagkelders, waar nu winkeltjes, werkplaatsen van ambachtslieden, galerieën en restaurants gehuisvest zijn. We wandelen na de lunch (een heerlijk pistoletje 🥖 met zalm, garnalen en rivierkreeftjes van de markt) naar het hogere gedeelte van Bergen om over de stad uit te kunnen kijken. En ja hoor, daar is de regen weer 🌧. We hebben het toch niet droog kunnen houden, ook al is het maar een bui. We lopen niet naar het hoogste punt (Fløyen), maar na een kleine klim hebben we ook al mooi uitzicht over de stad. Nou, Bergen hebben we nu wel gezien, dus gaan we na een heerlijke kop koffie, terug naar de auto en naar ons appartement. Later op de avond klaart het op en schijnt de zon.

Morgen rijden we weer landinwaarts naar Kaupanger aan het einde van de Sognefjord, het langste fjord van Noorwegen 🇳🇴 (205 km).

1. Carla:
    10 juni 2019
    Nou, hier in Passy op 20 km van de Mont Blanc regent het ook al 2 dagen en er komt nog meer😢. Hopelijk krijgen jullie wel droger weer en een hogere temperatuur, 12 gr is ook niet erg warm😏. Fijne reus verder👋
  2. Tineke en Rob:
    10 juni 2019
    Ondanks de regen blijft Noorwegen een heel mooi land met veel natuurschoon. En Bergen is idd een mooie stad. Jammer dat jullie niet de kabelbaan hebben genomen voor een fantastisch uitzicht. Ben benieuwd wat jullie van de Sognefjord vinden en de mooie weg daarboven. Geniet ze
  3. Huub:
    11 juni 2019
    Het ziet er allemaal geweldig uit, mooie vakantie.

Groeten uit Megen
  4. Paul Willems:
    12 juni 2019
    Wel heel anders dan Nieuw-Zeeland, maar ook heel mooi !!! Lekker genieten samen.