5 t/m 8 juni 2019 Tyssedal, Hardangervidda

8 juni 2019 - Tyssedal, Noorwegen

Tegen 10:00 uur zijn we klaar en is de auto ingepakt. De dag begint grijs, 16 graden en het is droog. De rit is ongeveer 200 km, en we mogen nergens harder dan 80 km/u. Na 30 km komen we aan bij Skudenesfjord waar we met de ferry de oversteek maken. De plaats Haugesund staat op de planning, maar we besluiten die stad niet aan te doen. Het miezert, wat niet fijn is om een stad te bekijken. In dit deel van Noorwegen is de natuur mooier, de bergen hoger en grilliger en we rijden langs mooie fjorden. Tegen 13:00 zoeken we een mooie parkeerplek om te lunchen. Nog geen tien minuten nadat we weer onderweg zijn, zien we plots de “Langfossen”. Dit is één van de grootste watervallen van Noorwegen waar het water 612m omlaag valt en uitkomt in de Åkrafjord. We stoppen op een volle parkeerplaats en genieten van het natuurlijk geweld. Ook staat het fototoestel 📷 hier niet stil. Als we onze weg vervolgen passeren we nog enkele watervallen waaronder de Låtefossen, een “tweeling waterval” (zie filmpje). Om 15:00 checken we in bij een soort Motel, Trolltunga Guesthouse. Verschillende appartementen naast elkaar en twee lagen op elkaar. Als de spullen uitgepakt zijn rijden we nog naar de parkeerplaats waar de wandeling naar de Trolltunga begint. Een wandeling van 28 km die je in 10-12 uur loopt. Dit is voor ons toch wel “een stapje te veel”. We rijden daarna naar de plaats Odda, waar we een pizza 🍕 eten. Als we terug in ons appartement zijn, ga ik de foto’s van mijn camera 📷 over zetten op de iPad, echter om een of andere reden krijgt mijn camera geen goede verbinding met de iPad. Chagrijnig word ik er van als iets niet wil werken😡. Nog even een foto maken om 23:00 uur, zodat je kan zien dat het nog gewoon licht is.

We houden de weerapp goed in de gaten. Vandaag gaan we een kleine wandeling maken omdat er regelmatig een bui zal vallen. We staan op met mooi weer, uitzicht op de bergen met een zonnetje erbij. Kan niet beter…😃. Tijdens het ontbijt verdwijnt de zon en wordt het grijs, mistig en begint het te regenen 🌧. Als we om 10:30 naar het startpunt voor de wandeling rijden is het weer prachtig weer 🌤 en 19 graden. Ideaal weer voor een wandeling 🥾🥾. We lopen via een pad naar Lilletopp, de voormalige krachtcentrale. Er staan nog negen gebouwen die verder geen dienst meer doen. Er loopt nog een pad iets hoger, met een stijl stuk. Nicole is bang niet meer terug te durven, dus ga ik alleen nog even kijken. Nog geen twee minuten later sta ik op een rotsplateau met prachtig uitzicht over Sørfjorden. Dit mag ik Nicole niet onthouden, dus maak ik een filmpje. Terug bij Nicole laat ik het filmpje zien en haal haar over om toch mee te gaan naar boven. Ze stemt uiteindelijk toe, want zij wil het met eigen ogen zien en ik help haar het stijle stuk over. Eenmaal boven genieten we beide van het prachtige uitzicht. Een windje brengt lekkere verkoeling na zo’n toch wel stijle klim. Na de nodige foto’s lopen we terug naar de auto en hebben er dan twee uur wandelen op zitten. We rijden vervolgens nog naar de parkeerplaats waar de lange wandelingen naar de “Trolltunga” beginnen. Hier ligt ook een dam waar we even naar toe willen. Om de auto te parkeren moet je parkeergeld betalen, minimaal 24 uur kost NOK 500,00, wat omgerekend ca € 52,00 is. Ja, minimaal, want kort parkeren kan niet 😡. Bij bijna alle parkeerplaatsen waar wandelwegen beginnen, moet je trouwens (veel) betalen. We rijden met de auto zo ver als mogelijk naar de dam. Het is inmiddels gaan regenen 🌧, dus na een snelle blik op de dam rijden we terug naar ons appartement. We vinden op de kaart van Odda, nog een wandeling van twee uur. De weerapp geeft aan dat het rond vijf uur weer droog wordt, dus rijden we rond half vijf naar het startpunt. Het is droog als we de wandeling starten, maar na vijftien minuten begint het te regenen. Met de regenjassen aan lopen we door het bos tegen de helling van de berg boven Odda. Het pad is glad, stijl, veel boomstronken en gladde stenen, het uitzicht is slecht, het regent flink en voetje voor voetje wandelen (glijden is een beter woord) we, elkaar ondersteunend, voorwaarts. Uiteindelijk komen we na twee uur weer bij de auto aan. Ook dit hoort bij een vakantie in Noorwegen 😜 en geloof niet altijd de weerapp 😖. Thuis pakken we een warme douche 🚿 en maken we het eten 🍽.

Vandaag hebben we een relaxed dagje met een kleine wandeling 🥾🥾. Om 10:30 zijn we dan ook klaar met aankleden, ontbijten en wandelspullen pakken. We hebben een wandeling gevonden van 5 km (klein is relatief) aan de andere kant van de plaats Odda. Op ons gemak rijden we er naar toe en om 11:10 start de wandeling via de bergwand, door weilanden, bossen, over rotsen en naar boven gegroeide boomwortels. Het weer 🌤 zit ons vandaag wederom mee. Het is licht bewolkt, de zon schijnt en het is 18 graden. Aan de linkerkant zien we constant het Sandvinvatnet (het meer van Sandvin) met daarachter de Tjørndalsfossen (waterval). Na een kwartier komen we bij de Strandsfossen, een waterval die we door middel van een brug over kunnen steken. Met enorm geweld stoomt het water via de rotsen, onder ons door naar beneden. Na het genieten wandelen en klauteren we verder naar het gehucht Sandvin waar we om 12:20 aankomen. Er staan ca.15 huizen en aan een bewoner vragen we of er ergens koffie te krijgen is. Zegt ze: “ik heb misschien nog wel wat koffie in de kan zitten 😀😆😂”. We slaan dankbaar haar aanbod af. Ca. 100 meter verder draaien we om, om dezelfde route terug te gaan. Als we terug bij de auto zijn rijden we naar Odda. We wandelen door de winkelstraat en op een terrasje pakken we een Latte en een dubbele espresso en genieten van het weer, de rust, de omgeving én van elkaar 🥰. Na wat boodschappen halen, rijden we naar ons appartement terug waar we op het balkonnetje nog in de zon 🌞 kunnen zitten, een biertje 🍺 drinken en naar de bergen ⛰ kunnen kijken.

De laatste dag in de streek Hardangervidda is bestemd voor een rondrit door deze streek rondom Hardangerfjorden. Het is zwaar bewolkt en het regent licht als we om 10:00 vertrekken. Via de westkant van Sørfjorden rijden we noordwaarts en bij Utne gaat de weg verder langs de zuidelijke oevers van Hardangerfjorden. Dit is een streek waar vele fruittelers hun fruit tegen de berghellingen laat groeien. In kleine (onbemande) stalletjes langs de weg worden eigen gemaakte producten verkocht, zoals jam (aardbeien 🍓, kersen 🍒, rabarber), stroop, appelsap en appelcider. Je stopt het geld gewoon in een doosje en neemt je product mee. Wij kopen een potje kersenjam. Herand is een van de grotere plaatsen aan Hardangerfjorden waar we even stoppen. We rijden een parkeerplaats op en voordat we goed en wel uitgestapt zijn, worden we door een Nederlander (uit Oss) aangesproken. Hij woont hier al 14 jaar. Na een gezellig onderonsje, rijden we terug richting Utne, om met de ferry Hardangerfjorden over te steken. Het blijft licht regenen als we onze weg vervolgen door het berglandschap met af en toe prachtige vergezichten in de fjorden. Via de Hardangerbrug rijden we naar Vøringfossen achter Eidfjord. Dit is één van de meest bekende en meest bezochte toeristische attractie van Noorwegen. Waarom? Misschien omdat de hoeveelheid water door een waterkrachtcentrale gereguleerd wordt. Het is zeker niet de mooiste waterval (vinden wij). Het is inmiddels 16:30 geworden als we in Eidfjord nog een kop koffie met appelcake en kaneelbol nuttigen (samen voor € 17,00 😱). Het is toch ook vakantie 😏. We zijn vandaag door veel tunnels gereden, maar twee waren toch wel apart. De een loopt als een spiraal over elkaar heen, de ander is een tunnel met een rotonde! Om 18:30 komen we bij het appartement weer aan waar we zelf eten koken.

Morgen vertrekken we naar “de hoofdstad van het fjordengebied” Bergen.

1. Peter en Ineke:
    8 juni 2019
    Wat een geweldig mooi land! Wat een prachtige vergezichten! Geniet van alles!
  2. Huub en irma van den berg:
    9 juni 2019
    Wederom mooie foto s! Leuk dat we zo met. Jullie "mee kunnen reizen", grappig om te leEn dat bij zo n klein bevolkingsdorp je "koffie uit de kan , kan krijgen" :) :)
  3. Anouk Raaijmakers - Megens:
    9 juni 2019
    Wauw prachtig hoor. Ondanks het mindere weer ziet het er wel prachtig uit. En je verhalen zijn nog steeds heerlijk om te lezen. Ik had de koffie uit de kan gewoon aangenomen haha