15 – 16 februari. Picton – Wellington

16 februari 2018 - Wellington, Nieuw-Zeeland

Vannacht even wakker geweest en naar de sterrenhemel gekeken. Hele heldere sterren aan een gitzwarte lucht. De gordijnen weer open gedaan voor straks een prettig ochtend ontwaken. En zo is het dus ook. Meteen weer een foto gemaakt als herinnering. Vandaag staat de overtocht van het Zuidereiland naar het Noordereiland gepland. Ik heb de overtocht geboekt om 14:15. We moeten vóór 13:15 ingecheckt hebben. De weg van Te Mahia naar Picton is maar 41 km, maar… duurt ca 1 ½ uur. Héél veel bochten en veel mooie uitzichtpunten. We hebben de tijd en na het ontbijt en inpakken rijden we om 9:45 richting Picton. Onderweg een paar keer gestopt om de prachtige baaien in de Sounds te bewonderen. Om 11:15 rijden we Picton binnen en gaan eerst nog voor een uurtje naar de stad. We lopen door de winkelstraat en op het einde daarvan kopen we een koffie die we aan het strand opdrinken. Om 12:30 rijden we naar de incheckbalie en kunnen we ons opstellen voor boarding. Het is 13:45 als we de Interislander “Kaitaka” 🚢 oprijden, die van Nederlandse makelij is. 45 minuten later is ons avontuur van het Zuidereiland Nieuw Zeeland voorbij als het schip de trossen losgooit en uitvaart. Even tijd voor wat cijfertjes: 1.833 foto’s, 170 filmpjes en in totaal 260 minuten film , 4.857 gereden kilometers, 31 verblijfsdagen, 2 serieuze regendagen, 29 zonnige dagen, 12 overnachtingslocaties (incl. Doubtfull Sound) in een overweldigende natuur en steden van het Zuidereiland van Nieuw Zeeland. Dat pakken ze niet meer af. Het eerste stuk vaart de boot nog door de Marlborough Sounds om vervolgens Cook Strait (bij slecht weer is dit een van de gevaarlijkste waterstraten ter wereld) over te steken. Het weer is nu uitstekend, dus we hebben niets te vrezen. De vaarroute is 91 km en de maximale snelheid is 39 km/uur. Eerst maken we nog wat foto’s van Picton en de baaien van de Sounds en gaan dan binnen een kop koffie pakken. Het waait erg hard als je buiten staat, dus blijven we lekker binnen wat kletsen en lezen. Om 17:50 meert het schip af aan de haven van Wellington. Om 18:15 mogen wij het schip verlaten en 20 min later zijn we al bij ons motel. Na inchecken en uitladen gaan we de stad nog in. Eerst een hapje eten en dan nog door de stad wandelen. Jeetje, wat is dit een enorm verschil met wat we tot nu toe in het Zuidereiland meegemaakt hebben, zeg!!! Hoge gebouwen 🏙, drukte van mensen, sirenes🚨, zwervers, bedelaars, artiesten🤹🏼‍♀️🎻, herrie, toeterende auto’s, motoren 🏍…. Wat waren we aan de stilte en rust gewend geraakt…. Tegen 22:45 lopen we terug naar ons motel.

Ontwaken met rammelende vuilcontainers die opgehaald worden, motoren van auto’s die onder ons raam door rijden, pratende mensen op straat… Dit is nét iets anders dan gisterenochtend, maar het weer ziet er goed uit, dus bed uit en op naar de grote stad. 10:00 uur lopen we ons motel uit en lopen de route die we gisteren uitgezocht hebben. Een deel hebben we gisteravond al gelopen, maar toen waren de winkeltjes allemaal dicht en dan ziet het er toch anders uit. Het weer was slechter voorspeld, maar het ziet er nu prima uit. Veel harde wind 🌬 die de bewolking wegblaast en een temperatuur van ca 21 graden. In 5 min zijn we al in de gezellige Cuba Street die voor een deel autovrij is. Hier zijn veel restaurantjes en bars die vaak ook ontbijt verzorgen, vandaar al de gezellige drukte. Vandaar uit lopen we door de drukke winkelstraat richting de Beehive & Parlementsbuildings. Deze staan op onze route het verste weg. Af en toe kijken we op de kaart hoe we moeten lopen en direct vragen mensen of ze ons kunnen helpen met het wijzen van de weg. Erg vriendelijk, maar slaan het aanbod telkens af. De parlementsgebouwen bestaan uit drie hoofdgebouwen: één deel uit 1899, een tweede deel uit 1922 en het derde deel, de Beehive, uit 1979, dat ook de toepasselijke vorm heeft van een bijenkorf. Hier tegenover staat de “Old Government Building” het grootste houten gebouw van het zuidelijk halfrond en een van de grootste ter wereld. Overal waar je op klopt, geeft het geluid van hout. Het is nu een Universiteit maar delen van het gebouw zijn voor publiek geopend, dus lopen we maar eens binnen. Op dit moment zijn er nog wel herstelwerkzaamheden bezig van de aardbeving van 13 november 2016 in Kaikoura. In de buurt van de parlementsgebouwen staan ook twee kerken, “Cathedral Church of St. Paul” en “Wellington Cathedral of St Paul”, de eerste stamt uit 1866 en is geheel van hout gebouwd, de tweede is modern en stamt uit 1998. Het is inmiddels middag als we in het treinstationsgebouw de lunch nuttigen. Na de lunch lopen we naar de “cable car”. Dit zijn twee wagons die max 100 personen heen en weer brengen naar de hoger gelegen terrashuizen en een mooi uitzichtpunt over de stad en haven heeft.  Als we in de “cable car” ingestapt zijn, gaat er een brandalarm af. We vertrekken wel vanuit het dal naar boven, maar de tegenliggende wagon die precies aan de andere kant van de kabel hangt, dus nu boven is, mag niet tot het dalstation afdalen. Ook wij gaan daarom niet tot de top en eindigen op de een-na-laatste halte. De rest moeten we lopen. Een medewerker van het weerstation, dat ook boven op de heuvel staat, was downtown wezen lunchen en moest nu ook het laatste stuk lopen. Hij zou ons de weg wel wijzen, hoe we boven moesten komen. Het is maar een kleine 5-7 min lopen. Onderweg kletsen we wat met hem en als hij bij zijn werk is, bedanken wij hem en lopen verder tot aan de top. De botanische tuin van Wellington ligt hier ook boven, maar bloemen bloeien in het voorjaar, niet meer op het einde van de zomer, dus die slaan we over. We genieten van het uitzicht en na bezoek aan het “cable car” museum nemen we de “cable car” weer terug. Het was vals alarm, dus het ding doet het gewoon weer. Als we beneden aankomen lopen we naar de haven. Daar hebben we een deel gisteren nog niet van gehad. Het is benauwd, en soms geeft de harde wind verkoeling. We slenteren nog wat door het havengebied, bekijken een aantal pleinen maar hebben geen puf meer om het “Museum of New Zealand Te Papa Tongarewa” te gaan bezoeken. Vroeg in de avond gaan we een hapje eten om vervolgens terug naar ons motel te gaan.

Morgen vertrekken we uit Wellington en rijden naar New Plymouth.

1. Fenny en Jaap de Hoop:
    16 februari 2018
    Hoi Wijnand en Nicole,
    Mooi zo's statistisch overzicht van het zuidereiland. Wat hebben jullie een mooi weer tot nu toe. We zien de verschillen met onze foto's en ook de overtocht met slecht weer door Cook Strait. We lezen nog steeds met heel veel plezier mee.
    Groet en veel plezier gewenst op het Noordereiland.
  2. Herma Hijmans-Franken:
    17 februari 2018
    Ha ha je hebt het allemaal goed bijgehouden Wijnand. Leuk en mooi voor later als jullie weer in jullie huisje zitten.
  3. Herma Hijmans-Franken:
    17 februari 2018
    En hebben jullie daar je bootje al uitgezocht. Grapje. Het is leuk o het allemaal te lezen.