KIA ORA

RONDREIS NIEUW ZEELAND 2018

14 JANUARI 2018 T/M 28 MAART 2018

VOORBEREIDINGEN
2011
De voorbereidingen voor een rondreis Nieuw Zeeland 🇳🇿 beginnen eigenlijk al in 2011. De gedachte voor een sabbatical begon toen al. Om dat mogelijk te maken moest ik nadenken over het overhouden van vakantiedagen. Ieder jaar is het mogelijk om 65 uur (8 werkdagen) voor 5 jaar te laten staan. Hiermee ben ik in 2012 begonnen. Dit zou dan uitkomen op 40 werkdagen, goed voor 8 volle weken. Met de zelfde uren van het reisjaar, kunnen we ruim 9 weken weg. Gerekend vanaf 2012 zou 2017 het reisjaar kunnen worden. Toch wordt het 2018, zodat Lisanne wat ouder is om zelfstandig al die tijd alleen thuis te kunnen zijn. Ook speelt mee dat Nicole dan op tijd voorbereid is op een grote, spannende reis. Nicole zal een periode onbetaald verlof opnemen.

2015 – 2016
In het najaar van 2015, als de avonden korter worden en de ochtenden wat kouder, ga ik op zoek naar standaard rondreizen door Nieuw Zeeland. Er zijn vele aanbieders van reizen tot maximaal 30 dagen. Slechts 1 organisatie biedt een reis aan van 9 weken: Travelessence: https://www.travelessence.nl/nieuw-zeeland/reizen-met-zn-tweeen/2-maanden-nieuw-zeeland-buiten-de-gebaande-paden/. Deze reis wordt mijn inspiratie-bron. Tenminste voor wat betreft de bezienswaardigheden, locaties en overnachtingen.
De planning is om in januari 2018 eerst het Zuidereiland te doen, zodat, als het wat frisser wordt in maart, op het Noordereiland te eindigen. Het vervoer heb ik aangepast. Mijn gedachte was om alles met een camper te doen. Hier ben ik later op terug gekomen. Enerzijds omdat Nicole het minder prettig vond om 9 weken vanuit een camper te leven. Anderzijds omdat je met een camper niet overal kan/mag komen. Een optie was om een deel camper en een deel huurauto te doen, maar daar ben ik ook van af gestapt. Conclusie: alles met een luxe auto en meerdere dagen op een plek verblijven. Vanuit die overnachtingslocaties gaan we het gebied rondom verkennen. Met een auto zijn we sneller en flexibeler.
Als kerstkado van mijn werk bestel ik de Capitool reisgids Nieuw Zeeland. Samen met de reisgids, site van Travelessence en Maps op de computer ben ik de route uit gaan stippelen. Op de koude zondagochtenden zoek ik de benodigde informatie bij elkaar en zet het in een excel bestand. Nadat de route zo goed als uitgestippeld is, zoek ik naar een huurauto, vliegreis en  overnachtingslocaties. Op deze manier krijg ik een globaal inzicht in de tijden van verblijf en de kosten. In mei 2016 heb ik de route in concept klaar. Ik ben uitgekomen op 10,5 week. Ik heb verschillende “rust”-dagen ingepland. Op de site van Travelessence kan je ook je reis doorgeven, zodat zij hier een offerte voor kunnen maken. Dit om te vergelijken of alles zelf regelen duurder of goedkoper is, dan via een organisatie. Ik stuur mijn reis naar Travelessence om advies te vragen. Zij reageren met hier en daar wat aanpassingen. De een neem ik wel over, de ander niet. In juni 2016 besloten we om vakantiedagen voor Nicole te kopen. Dit was toch beter dan onbetaald verlof. In 2016, 2017 en 2018 koopt zij uren die als verlof opgenomen worden.
De rest van 2016 gebruik ik om mijn reis en bestemming optimaal te maken. In december 2016 heb ik de planning helemaal klaar. Nicole en ik praten steeds meer over Nieuw Zeeland. We komen tot de conclusie om op maandag te vertrekken. Dat moet dan vanuit Amsterdam omdat er vanuit Düsseldorf op maandag geen rechtstreekse vluchten gaan. Dus op zondag naar Amsterdam, overnachten en op maandag op tijd op Schiphol. De reis wordt daardoor 1 dag langer. Nicole vroeg om exact op de dag dat we vertrekken, maar dan een jaar eerder, dagelijks te laten zien wat we een jaar later op die dag doen. Leuk als voorbereiding voor Nicole.

Voor de complete route ga je naar het onderdeel “kaart” van deze blog.

2017
Het kerstkado 2016 heb ik gebruikt voor een action cam. Hiermee kunnen we mooie acties opnemen zoals zwemmen met dolfijnen🐬. Vanaf 14 januari 2017 bespreken we dagelijks na het eten de route en activiteiten zoals ze voor 2018 gepland staan. Dit is door de ziekte en het overlijden van Wil (oudste zus van Nicole) niet helemaal gelukt. Toch hebben Nicole en Lisanne een idee kunnen krijgen van wat we gaan doen en hoe lang 11 weken is/lijkt.

Vanaf 14 januari onderzoek ik ook of de accomodaties die ik al uitgezocht had nog vrij zijn in 2017. Zo kan ik beoordelen of de accomodaties vooraf geboekt moeten worden. De meeste accomodaties zijn populair dus snel volgeboekt. Uitgangspunt bij het boeken is dan wel dat er annuleringsmogelijkheden moeten zijn. Zodoende kan bij afwijking van de planning makkelijk geannuleerd worden.
Wekelijks bekijk ik de site van Singapore airport en van auto verhuurbedrijven. Ook de recensies van de verhuurbedrijven zijn belangrijk voor een beslissing. GoRentals New Zealand is één van de betere bedrijven. De RAV4 is een fijne, betaalbare auto voor de hele periode.
Tegenslag! Begin april blijkt de RAV4 bij GoRentals niet meer beschikbaar te zijn.  Na wat heen en weer gemail krijg ik het aanbod voor een Nissan X-trail. Hier moet ik nog even over nadenken. Op dat moment kan ik toch nog niet boeken omdat de vliegtickets (terugreis) nog niet beschikbaar is. Op 8 april is het dan zover om voor zowel de heenvlucht als terugvlucht de tickets te kunnen boeken. NIET DUS!!😡 De heenreis op maandag 15 januari 2018 is niet meer beschikbaar…..grrrrr. Bij navraag op het reisbureau blijkt dat vliegmaatschappijen hier op deze manier inderdaad stunten. Hun voorstel was toch nog wat te wachten. Nou nee dus. Op zondagochtend 9 april werd ik vroeg wakker en ben gaan kijken wat de mogelijkheden waren. Al vrij snel vond ik een nagenoeg zelfde heenreis maar dan met vertrek op zondag (1 dag eerder). Even met Nicole afstemmen en heb toen de vlucht ✈️ geboekt. Nu is het definitief: We gaan voor 11 weken naar Nieuw Zeeland!🇳🇿
Juni 2017. Er is veel gebeurd sinds begin april. De vlucht is geboekt, de auto 🚘 gehuurd en de overnachtingsverblijven gereserveerd. Een auto (RAV4) heb ik geboekt bij Aerodrive rentals. Enkele weken later dezelfde auto bij dezelfde maatschappij maar dan via Rentalcars.com een stuk goedkoper geboekt. Dus weer afzeggen en de laatste gereserveerd. Bevestiging ontvangen, dus dat is geregeld. Ook de overnachtingsmogelijkheden 🏘 zijn allemaal gereserveerd volgens de uitgestippelde route. Allemaal via Booking.com en allemaal tot 1-2 dagen van te voren te annuleren.
September 2017. Sommige overnachtingen geannuleerd en nieuwe geboekt. Betere accommodatie of goedkoper of meer faciliteiten. Verder is er een blog aangemaakt die we gaan gebruiken om thuisblijvers op de hoogte te houden van onze reis. Met Nicole heb ik de reis al een keer helemaal doorgelopen. Dit moeten we nog een keer doen de komende maanden. Zelf ben ik het boek Capitool reisgids nog aan het door lezen.
Oktober, november en december zijn weinig productief voor wat betreft de reis. Regelmatig kijken of de activiteiten die op de planning staan nog niet volgeboekt zijn. Dat blijkt niet zo te zijn, dus reserveren is (nog) niet nodig. Nicole is begonnen met het lezen van het boek Capitool reisgids. Regelmatig vraagt ze of we op die plek komen, of we dat gaan zien, of we daar in de buurt zijn etc. Op deze manier raakt Nicole steeds meer betrokken bij de reis.

Kerst 2017
Eerste kerstdag 2017🎄gaan we na een kerstontbijt 🍽 eens kijken wat voor kleding 👚👕👖 we allemaal mee nemen.  Omdat het zomer 🌞 is in Nieuw Zeeland kunnen we zo de zomer kleding uit de kast halen. Na een uurtje ligt het bed vol kleding en overige spullen. Nou nog in de koffers passen. Het lijkt allemaal wel te passen. We hebben nog niet alles, maar zoals het er nu naar uit ziet moet het geen probleem zijn. De spullen die we nu niet meer nodig hebben laten we in de koffers zitten. Enkele dagen voor vertrek verdelen we het over de koffers. Nog 2 ½ week 😉.

2018
Het jaar van de grote reis….. Vandaag, 7 januari, gaan we de koffers volledig inpakken. Zo kunnen we controleren of de spullen mee kunnen en het gewicht op orde is. Gelukt! Voor de handbagage van Nicole hebben we een sporttas genomen, omdat we al snel boven de maximale 7 kilo uit kwamen. De grote (ruimbagage) koffers blijven ruim onder de maximale 30 kilo.

Volgende week het eerste verslag vanaf een reislocatie.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Nicole:
    Kia ora is een welkomstgroet in het Maori’s. 👋🏼
  2. Maria de Poorter:
    7 januari 2018
    Leuk om ook te lezen over alle voorbereidingen die jullie en vooral jij Wijnand hebben moeten doen. Ben nu al zeer benieuwd naar alle ervaringen, verhalen en natuurlijk de ,olie foto’s
  3. Peter en Ineke:
    7 januari 2018
    Ik hoor jou Nicole al in het Brabants zeggen: " Krekwakwou"
  4. Ed van den Berg:
    7 januari 2018
    Leuk geschreven! Hiermee kunnen we de nieuwsbrief al voor een groot deel vullen....🤣. Fantastische reis gewenst en ik ga alles zeker volgen!
  5. Huub en irma van den berg:
    8 januari 2018
    Nicole en wijnand, zo te zien is alles tot in de puntjes voorbereid! Met belangstelling wachten wij op het eerste reisverslag. Enorm veel plezier en goede reis gewenst! Liefs van ons.
  6. Rina:
    8 januari 2018
    Leuk om te lezen qua voorbereidingen! Als dit de schrijfwijze ook wordt voor jullie avonturen dan kijk ik er naar uit!! Leuke schrijfstijl!
  7. Miranka schellekens:
    8 januari 2018
    Heel veel plezier samen! Dit verhaal is goed geschreven, het is net of we nu zelf op vakantie gaan haha. Nu is het wachten op het volgende verslag van jullie reis. Groetjes Victor en Miranka
  8. Huub:
    8 januari 2018
    Haha, ja handbagage van Nicole zal wel snel boven de maximale 7 kilo uit kwamen.......!?
    Nicole, laat die eierkoeken, appels e.d. maar thuis...
    Verder ben ik benieuwd naar jullie avontuur, de voorbereidingen zijn in ieder geval prima.
    We houden het hier in de gaten.
  9. Ruud van Amstel:
    9 januari 2018
    Hallo Wijnand, Nicole,
    Leuk om het verhaal van de voorbereidingen te lezen. Ik wens jullie onwijs veel plezier en kijk uit naar jullie reisverhalen en foto's.
  10. Erwin:
    10 januari 2018
    Super leuk zo'n blog. We kijken al uit naar al jullie verhalen. Goede reis en heel veel plezier. Geniet ervan!. Grt. Erwin en Richette.
  11. Hos van den Berg:
    10 januari 2018
    Leuk verhaal en heel herkenbaar. De voorpret hebben jullie al gehad. Geniet ervan want de tijd vliegt om!
  12. Anny en Harry:
    Hoi Nicole en Wijnand.
    Wij wensen jullie een onvergetelijke reis naar Nieuw Zeeland.
    Terug naar het geboortegrond van Wijnand.
    Zijn benieuwd naar jullie verhalen en foto's.
    Groetjes. Anny en Harry
  13. Frans en anita:
    12 januari 2018
    Goede reis, zal wel lukken met zo’n voorbereiding. We houden hier wel een oogje in t zeil. Nu al benieuwd naar t volgende verslag👍
  14. Peter en Ineke:
    12 januari 2018
    Een heel goede en voorspoedige reis. Geniet ervan. Het is jullie gegund!!!
  15. Marieke:
    13 januari 2018
    Wat gaan jullie een fantastisch avontuur tegemoet!!! Ik kijk er naar uit om jullie warme verhalen te lezen terwijl ik in de sneeuw zit 😘
  16. Leon, Hanneke en Lars:
    13 januari 2018
    Een hele goede en fantastische reis! Genieten van al het moois! We gaan jullie verhalen zeker volgen....hebben al genoten van dit uitgebreid verslag😁! Heel veel plezier! Liefs uit Breda
  17. Robin:
    14 januari 2018
    Wijnand en Nicole een hele fijne reis. En wat zullen jullie genieten in zo'n mooi land. Ik zal jullie reis met plezier volgen. Tot weerzien 🖐👍🛫🌞
  18. Niels:
    14 januari 2018
    Wijnand & Nicole, ik wens jullie een goede vlucht en een ontzettende mooie reis! Geniet er van! Ik ga jullie reisverhalen en foto's zeker volgen ;)
  19. Huub:
    14 januari 2018
    Hé Nicole en Wijnand, veel plezier de komende tijd en goeie reis.
    We gaan het verder volgen.