6 - 8 februari. Franz Josef Glacier

8 februari 2018 - Franz Josefgletsjer, Nieuw-Zeeland

Vannacht een paar keer geprobeerd het swing filmpje in de blog te zetten, maar het lukte niet. Het filmpje is qua MB te groot. We staan op tijd op om er een mooie reisdag van te maken. Het is slechts 350 km, maar we weten dat we gemiddeld 60 km per uur halen. Zeker gezien de wegwerkzaamheden tussen Wanaka en Haast, die de storm van een aantal dagen geleden veroorzaakt hebben. Het weer is prachtig, licht bewolkt. Vandaag is het “Waitangi Day”, een nationale feestdag. Op 6 februari 1840 werd het verdrag ondertekend waardoor de staat Nieuw Zeeland een feit werd. Tijdens het ontbijt verkort ik het swing filmpje 🎞 en lukt het om hem in de blog te zetten. Om 09:15 rijden we uit Wanaka en pakken het eerste stuk de weg die we 3 februari ook gereden hebben. We genieten van de omgeving maar slaan de uitzichtpunten nu over. Tot het plaatsje Haast zien we regelmatig de schade van de storm, stukken van bergen die afgebroken zijn, modder op de weg en stukken met gravel, maar het schiet toch aardig op. In Haast pakken we een kop koffie en spreken we twee west-Friese jongens die hier een werkvakantie hebben. Als de koffie op is rijden we door richting Franz Josef Glacier waar we 3 nachten zullen blijven. Tussen Haast en onze bestemming rijden we een stuk langs de Tasmanzee, waar weer van die prachtige stranden zijn. Zo’n 30 km voor onze bestemming rijden we even naar Lake Matheson. Hét meer waarin je met helder weer zowel Mount Cook als Mount Tasman ziet weerspiegelen. De wandelroute rond het meer is 1 ½ uur, dus die lopen we overmorgen wel. We rijden terug naar de hoofdweg en komen een half uur later bij onze studio in Franz Josef Glacier aan. Leuke studio met keuken, eettafel en drie bedden in een ruimte. WC en douche apart. Ziet er schoon en gezellig uit. We pakken uit en lopen het dorpje in. Het is erg druk met motorrijders, die hier graag de Haastpas rijden. Het dorp bestaat uit vele motels, backpackers youthhostels, restaurants en shops waar je rondvluchten kunt boeken. Wij controleren bij de maatschappij, waar ik gisteren een helicoptervlucht geboekt heb, of alles geregeld is. En dat is gelukkig zo. We worden morgen om 10:00 verwacht. We eten in een restaurant een heerlijke zalm en maken nog een avondwandeling.

Vandaag staat de helicoptervlucht 🚁 op het programma. We hebben goed geslapen en staan op tijd op. We willen niet te laat komen voor het inchecken van de vlucht. Het is een kraakheldere blauwe lucht, zonder een enkel wolkje als we om 09:30 al richting dorpje lopen. We mogen niet veel bij ons hebben, dus alleen een trui,  heuptasjes met belangrijkste spullen, zonnebril en fototoestel. Bij de incheckbalie staat een Nederlands meisje dat ons helpt bij het inchecken. Er is verder nog niemand , dus ze helpt ons direct. Ze vertelt dat het een prachtige dag is om de vlucht nú te maken want alles zal goed te zien zijn. We krijgen een geel bandje om en moeten ons wegen. Ze zegt dat de heuptasjes niet mee mogen en de truien aan moeten. Het is nogal krap in de helicopter, dan zitten die tasjes en losse truien in de weg. We besluiten om even naar onze studio terug te gaan om de spullen weg te brengen. Ik laat mijn trui ook thuis, want boven op de gletsjer is het niet veel kouder dan hier nu, zeggen ze. Als we iets over 10:00 terug zijn bij de incheckbalie is het al veel drukker. Er zijn groepjes met verschillende kleuren bandjes. Een ouder echtpaar uit Nieuw Zeeland (50 jaar getrouwd) en een Duits meisje hebben net als ons een geel bandje. Wij vliegen dus met 5 passagiers de Mount Cook Spectacular. Dan krijgen we de veiligheidsinstructies en moeten we met een “ground crew” medewerker mee naar de plek waar alle helicopters vertrekken. Hier verteld de medewerker hoe het gaat bij instappen, wie waar zit. Heeft allemaal met gewicht te maken (vandaar het wegen), en ik mag naast het raam. Komt perfect uit met mijn actioncam want die heb ik aan mijn bovenarm vastgezet. Een helicopter landt en als de passagiers uitgestapt zijn, stappen we in. Het is inderdaad krap, maar goed, het gaat om de vlucht en de uitzichten. Dit houden we wel 40-45 min vol. Ik zet mijn actioncam aan en laat deze de hele vlucht lopen. Ik vind het vervelend om te zeggen, maar weer zeg ik: GE-WEL-DIG. We vliegen in zo’n 25 min via de Franz Josef gletsjer naar Mount Cook, draaien er twee keer omheen en dan richting Fox Glacier. Prachtige gletsjerwatervallen, gletsjerspleten, overgangen tussen gletsjer en rivier en de “Southern Alps”. Op de Fox gletsjer landen we. Hier stappen we uit en we bevinden ons op een enorme ijsmassa. Wauw 😍, wat is dit prachtig. De piloot van de helicopter vraagt aan Nicole of zij een foto van hem wil maken met zijn eigen camera. Hij zegt dat het uitzonderlijk is dat het zo helder is hierboven op de Fox Glacier. Na 10 min 😢 stappen we weer in en vliegen we terug naar het beginpunt. Nou, zo’n vlucht duurt véél te kort, maar wat hebben we toch weer genoten. Prachtig, en als de filmpjes gelukt zijn kunnen we het nog vele keren herbeleven. Een ingekorte versie van de helicoptervlucht voeg ik aan de blog toe 🎞. Terug bij onze studio eten we wat en maken ons klaar voor een wandeling. We rijden naar een parkeerplek vanwaar we richting de voet van de Franz Josef Glacier kunnen lopen. Gisteren vertelde ze ons nog dat de route afgesloten was vanwege de storm (daar heb je hem weer 😉) van vorige week. Maar vandaag is het mogelijk om de voet van de gletsjer tot op 750 m te naderen. Prachtige wandeling langs de Franz Josef rivier aan de ene kant en bergen met watervallen aan de andere kant. Als we terug bij de auto zijn pakken we nog een wandelroute door een subtropisch regenwoud dat hier ligt. Er valt zo’n 5 liter water per jaar, waardoor het een prima klimaat is voor zo’n regenwoud. Grote bomen en enorme varens. Na in totaal 4 uurtjes wandelen zij we terug bij de auto. Thuis maken we zelf wat eten en genieten in de avond nog van de spectaculaire dag die we vandaag hadden.

Vandaag staan we niet te laat op. Lake Matheson laat ’s-morgens (of ’s-avonds) het best de weerspiegeling van Mount Cook en Mount Tasman in zijn water zien. Het  weer is fantastisch, onbewolkt, 20 graden én geen tot weinig wind. Dit is het ideale weer voor reflecties in water.  Om 09:15 rijden we richting Fox Glacier en 30 min later zijn we bij Lake Matheson. Na 40 min wandelen komen we bij het punt met het mooiste uitzichtpunt. Prachtig 👍🏼…, maar geen weerspiegeling én geen Mount Cook 😟. Het lichte briesje zorgt er voor dat er geen reflectie is, de inmiddels ontstane wolken rond de bergtoppen verbergen Mount Cook. We maken de route rond Lake Matheson af. Na een kop koffie gaan we kijken of de wandelweg naar de voet van de Fox Glacier inmiddels open is. Toen we eergisteren voorbij reden was de weg afgesloten. Als we bij de betreffende weg aankomen is die nog steeds dicht. Op de plattegrond van de omgeving zien we een kleinere wandelroute met uitzicht op Fox Glacier. Het is een kleine wandeling van een half uurtje met als beloning een prachtig plaatje van de gletsjer. Terug bij de auto vinden we het nog te vroeg om naar onze studio terug te gaan. We vinden op de plattegrond nog een wandeling in de buurt van Franz Josef Glacier en rijden terug richting huis. Het is een wandeling met een flinke stijging en zien bijna op de top de Franz Josef rivier die uitkomt in de Tasmanzee. We lopen nog verder en eindigen op een uitzichtpunt waar we de gletsjer kunnen zien. In totaal hebben we vandaag ca 4 uur gewandeld. We sluiten de dag én het bezoek aan het Westland met Fox Glacier en Franz Josef Glacier af met een etentje.

Morgen gaan we naar Greymouth en rijden we de Arthur’s pass.

1. Huub en irma van den berg:
    8 februari 2018
    Wat een belevenis! Het is zooo leuk om jullie verhalen te lezen!
  2. Susan, Eric en Max:
    8 februari 2018
    Prachtig zeg!!! Ik sluit me aan bij Huub en Irma: ontzettend leuk om jullie reis zo te volgen.
  3. Joyce en Mike:
    8 februari 2018
    Heel erg leuk om jullie avonturen zo te volgen Nicole en jouw Wijnand schrijft ook boeiend! Voor ons komt het ook steeds dichterbij...........maandag vertrekken wij naar Christchurch.
  4. Herma Hijmans-Franken:
    8 februari 2018
    Wouwwwwwwww geweldig. Wat een belevenis weer. Dit is echt de reis van jullie leven hoor. lieve groetjes vanuit Ewijk.
  5. Catherine:
    8 februari 2018
    Heel mooi zo'n helikopter vlucht. Lijkt erop dat jullie volop genieten. Top.!
  6. Erwin:
    In één woord: WOW.
    Dit land komt hoog op mijn bucketlist 😁
  7. Anny en Harry:
    8 februari 2018
    Wij denken dat Nelly en Henry wel eens denken; komen ze nog wel terug?
    Het is volop genieten bij jullie. Nu ri Abel Tasmanpark?
    Groetjes Anny Harry
  8. Alet:
    Jaaaa, wederom super mooie plaatjes! Wat een reis! X
  9. Anouk:
    9 februari 2018
    GE-WEL-DIG😍😜
  10. Peter en Ineke:
    9 februari 2018
    Wijnand, fotografeer je met een Sony dsr-camera?
    Zit er een skylight filter op?
    Wat een prachtige foto's en weinig smog of pollution,
    Geweldig
  11. Louise:
    10 februari 2018
    Ik sluit me bij Peter en Ineke aan, wat een geweldig mooie foto`s. Ik kan zo met jullie meereizen. Leuk geschreven ook.
  12. Marcel:
    10 februari 2018
    Prachtig het brengt voor mij veel herinneringen naar boven☺en inderdaad de heldere en schone lucht daar moet jullie opgevallen zijn! Have fun!
  13. Robin:
    10 februari 2018
    Leuke foto zo in de heli. Jullie lijken we toeristen zo met die camera 😁😂 have fun
  14. Ingrid:
    17 februari 2018
    Knap hoor Nicole in de helicopter, maar zeer de moeite waard.