2 - 3 februari. Mount Aspiring National Park I – Wanaka

3 februari 2018 - Wanaka, Nieuw-Zeeland

Als ik wakker word, is Nicole al uit bed. Ik ga proberen WiFi contact, die hier heel slecht is, te maken, want we willen de leuke reacties op ons reisverslag nog lezen. Erg leuk, bedankt 👍🏼.  Als ik opsta is het bewolkt maar wel droog. Het is erg koud met 8 graden. Maar het is een reisdag, dus de kou is niet erg. De reis gaat naar Wanaka, dat ligt aan de zuidpunt van het Mount Aspiring National Park, dat ook op de Werelderfgoedlijst staat. Na 1 ½ uur door licht heuvelend landschap rijden, komen we aan de voet van Lake Wakatipu. Aan dit meer ligt ook Queenstown, dat we tijdens ons verblijf in Wanaka ook aan doen. Het weer wordt beter en de temperatuur loopt op tot 15 graden. Met de zon erbij voelt het lekker aan. De weg draait in een buitenwijk van Queenstown de bergen in, vanwaar we een prachtig uitzicht hebben op een vallei. In het Capitool boekje lezen we over het plaatsje Arrowtown, waar vroeger goud gevonden is en wat nu een leuke toeristenplaats is. De huisjes van toen zijn in oude stijl bewaard en zijn nu winkeltjes en café’s. In Arrowtown kopen we take-a-way koffie en zoeken een mooie plek om te lunchen. Met uitzicht over een (andere) vallei, genieten we van ons brood, de koffie en het uitzicht. Na 30 min vertrekken we weer richting Wanaka. We rijden een klein plaatsje door en zien daar, wat we al meer gezien hebben, een openbaar toilet 🚾. Nou, die zien er altijd even schattig uit. (Zie foto). Vandalisme komt hier niet voor. Na de sanitaire stop rijden we verder. “Hé, zag je dat?”, vraag ik aan Nicole. Voordat ik antwoord krijg, draai ik de auto en rij een stukje terug. Een hek van tientallen meters vol met honderden BH’s. Hoeveel BH’s zouden hier ter plekken uitgetrokken zijn? 😜😜. Met deze Pink Ribbon gedachte, staan we even stil bij iedereen met borstkanker (Ma, fijn dat je die overwonnen hebt ❤️). Uiteindelijk komen we in Wanaka bij onze bungalow aan. We pakken uit en gaan  Wanaka nog even in. Bij I-site (soort VVV) halen we een plattegrond van Wanaka en omgeving op en wandelen door het gezellig drukke plaatsje. Komen we ineens drie gasten tegen die ook op de “Doubtful Sound Cruise” zaten. Zij zijn op weg naar de westkust, maar door het extreme weer van de afgelopen dagen zijn de toegangswegen van en naar Haast (plaats aan de westkust) afgesloten. Die route nemen wij pas over vier dagen, dus die zal dan wel (hopelijk) weer open zijn. Na wat geklets, gaat ieder zijn weg. Wij gaan een hapje eten en daarna rijden we naar “The Wanaka Tree”, een klein stukje verderop langs het meer. Dit is een eenzame boom 🌳 die in Lake Wanaka groeit. Als we bij het meer aankomen, zit er een pianist te spelen. Zeer bijzonder, kijk maar eens naar het filmpje. “The Wanaka Tree” is de meest gefotografeerde boom ooit. Dus die leggen wij ook maar vast. De laatste actie vandaag is boodschappen 🛒  doen en dan terug naar onze bungalow. Thuis controleer ik de verkeerssite van Nieuw Zeeland of  “onze” weg van a.s. dinsdag gesloten blijft. De site geeft aan dat dat allen in de nachtelijke uren is.

Na een heerlijke nacht (werd pas om 08:00 wakker), kijk ik vanuit bed zo op de zonnige bergen. Heerlijk om zo wakker te worden. Onze bungalow heeft de slaapkamer op een vide, van waaruit we zicht op de bergen hebben. Het weer 🌞 ziet er prima uit om het Mount Aspiring National Park te verkennen. Tegen 10:00 rijden we naar het oosten van Wanaka en komen na een aantal kilometers bij Lake Hawea. Een mooi blauw meer waar we ongeveer 30 km langs blijven rijden. Het ziet er hier ook weer prachtig uit, met het meer op de voorgrond en de bergen erachter. We stoppen regelmatig voor de mooie vergezichten. Op het einde van Lake Hawea draait de weg weer richting Lake Wanaka. Langs deze route zijn verschillende korte en lange wandelroutes. We zetten de auto aan de kant en beginnen aan een korte wandeling naar de “Blue Pools”. We lopen door bossen met mooie grote bomen en varens, waarna we twee loopbruggen over gaan en bij de Blue Pools uitkomen. IJskoud glashelder water. Er zijn zelfs mensen die er gaan zwemmen, brrrrr. Als we verder rijden stoppen we weer regelmatig voor kleine wandelingen naar verschillende watervallen. De een nog mooier dan de ander, de ander valt weer dieper naar beneden. Het zijn en blijven mooie natuurverschijnselen. We rijden nog een stuk verder als we besluiten om te draaien. Dit is de weg die we dinsdag a.s. ook moeten rijden als we naar Franz Josef gaan en die de afgelopen dagen door extreem weer afgesloten is geweest. Op verschillende plekken zien we provisorisch gemaakte wegen en bermen, maar de weg is weer open. Op de terugweg zien we weer andere mooie vergezichten, dus stoppen we ook weer regelmatig. Zo ook bij een On-the-Road café/restaurant, waar we een lekkere bak koffie drinken. Nicole neemt (zoals altijd) Latte (koffie met veel warme melk) en ik de Long Black (wat sterke koffie). Na een vriendelijk praatje met de “Chief Host”, gaan we buiten onze koffie opdrinken. Als ik omhoog kijk zie ik een prachtige halo rond de zon staan. Ze zeggen dat het dan slechter weer gaat worden, maar wij vonden hem wel bijzonder. We hadden er nog nooit een gezien. Na de koffie rijden we verder richting Wanaka. Aan de voet van Lake Hawea zetten we de auto aan de kant en lopen naar het strand. Naast een handvol strandgasten is het strand verder leeg en leggen we handdoek op de stenen. We hebben de tijd, dus genieten we van het mooie uitzicht en het heerlijke weer. Thuis maken we het eten en zo kunnen we weer een mooie, zonnige dag aan onze reis toevoegen. We zijn nu 3 weken onderweg, maar zo voelt het niet.

Morgen gaan we naar Queenstown, dat onderdeel wordt Mount Aspiring National Park II.

1. Jacqueline delsink:
    3 februari 2018
    Prachtige foto’s en hele mooie verhalen. Leuk om zo jullie reis te volgen. Geniet er samen van 😘
  2. Huub en irma van den berg:
    3 februari 2018
    Weer een mooi verhaal, we genieten met jullie mee!
  3. Robin:
    Hoi Nicole en Wijnand,
    Wat een geweldige ervaring is deze reis voor jullie en wij beleven jullie reis hier echt mee 👍🙃. Wijnand je schrijft ook erg leuk en belevend, het is een plezier om het verslag van de reis te lezen met de mooie foto's erbij. We kijken nu al uit naar jullie volgende verhaal.
    groetjes Robin en Helma
  4. Wilma van den berg:
    3 februari 2018
    Hoi Nicole en Wijnand, wat heerlijk om om de paar dagen jullie reisverslag te lezen. Onze zoon Wouter was vorig jaar februari met zijn vriendin in Nieuw Zeeland en we hebben uiteraard de foto's gezien, maar door jullie verslag gaat het land nog meer leven. Veel plezier verder.
    Groeten van Wilma van tante Toos.
  5. Anouk:
    3 februari 2018
    Geweldig mooi verhaal weer! En gave foto's. Nicole jou bh hangt er niet?? Haha echt met die piano is zo mooi!!!
  6. Peter en Ineke:
    3 februari 2018
    Prachtige foto's en dat moet met een "echte" camera zijn gebeurd. Goede helderheid, breed perspectief, kortom prachtig. Met je uitgebreide verslagen vinden jullie toch ook nog wel de echte rust hè?
  7. Carla:
    3 februari 2018
    Hadden jullie wel op wat kouder weer gerekend? Op De regenkleding wel zag ik bij het vorige verslag. Mooie foto's en leuke verslagen. Het is te zien dat jullie genieten.
  8. Paul Willems:
    3 februari 2018
    Heel bijzonder die pianist aan het water. Jullie vermaken jullie wel, als ik het zo allemaal lees. Veel plezier nog en de groetjes van Anja en mij.
  9. Nolda van Diepenbeek:
    4 februari 2018
    Hallo Nicole en Wijnand, Ik heb de fotos en jullie dagelijks verslag gezien en gelezen. Ik vindt het erg mooi vooral de mooie landschap van New Zeeland. Geniet er van.
    Groetjes van Nolda.
  10. Sacha & Erik:
    4 februari 2018
    Mooi verhaal W&N! Erg leuk om te lezen, beetje alsof we in de rugzak van Floortje Dessing zitten!😜👍Geniet lekker van jullie bijzondere ervaringen!
    Liefs Sacha & Erik🍀😘