1 februari. Fiordland II – Milford Sound

1 februari 2018 - Te Anau, Nieuw-Zeeland

De hele nacht heeft het flink geregend, maar daar heb je weinig last van als je slaapt. Echter regent het nog steeds als we op staan. We vrezen niet veel te zien van Milford Sound, maar de 121 km lange weg van Te Anau naar Milford Sound staat op de Werelderfgoedlijst, dus dat beloofd nog wat. Tot nu toe zijn we qua weer ook erg verwend geweest, maar vandaag regent 🌧 het en is het slechts 11 graden. Hopelijk klaart het nog wat op. Na het ontbijt vertrekken we. We rijden de eerste kilometers door vlakker land met weiden en bossen. Hier zijn veel wandelmogelijkheden naar meren, rivieren en door bossen. Die doen we, gezien het weer, maar niet. Dan beginnen de bergen en zien we de eerste watervallen. “Ziet er als Zwitserland uit”, zegt Nicole, “dat staat toch ook niet op de Werelderfgoedlijst!”. Toch stoppen we om een foto te maken. De hoge bergen op de achtergrond zijn door het slechte weer nauwelijks te zien. Een paar kilometers verder zien we waarom de weg wél op die lijst staat. Tientallen kilometers lang aan beide kanten van de weg hoge rotsformaties met honderden watervallen. Van kleine waterstroompjes tot grote, kletterende watervallen. PRACHTIG!!! 😍😍 Waar je ook kijkt dendert het water over de rotsen. Als aders over bergen. Ik krijg pijn in mijn rug van het naar voren hangen om het beginpunt van de watervallen (boven op de top van de bergen) te zien en dat terwijl ik rij. Ook kolkende bergrivieren langs de weg maken het beeld compleet. Het blijft stevig door regenen, maar we trotseren weer en wind om mooie foto’s te maken. Iedere inham, parkeerplaats en berm wordt gebruikt om van de watervallen te genieten. Dan komen we bij een 1.200 m lange tunnel met eenrichtingsverkeer, die met stoplichten 🚦 geregeld wordt. Het wachten voor rood licht vinden wij hier geen enkel probleem, gezien de prachtige omgeving. De tunnel is, na 19 jaar bouwen, pas in 1954 voltooid. Na de tunnel zouden we een spectaculair uitzicht moeten hebben over de Cleddau Valley maar helaas zien wij dat niet door het slechte weer. Wel blijven de rotsformaties met de honderden watervallen maar doorgaan, tot aan het eindpunt Milford Sound. Hier worden boottochten door het fjord georganiseerd en voor ons staat deze ook op de planning. Vanaf de boot heb je dan mooi uitzicht op de bergen zoals Mitre Peak, een piramidevormige berg van 1.692 m hoog in de vorm van een mijter, The Elephant en Lion Mountain.. We besluiten om de boottocht niet te doen vanwege het slechte weer en omdat de hoge bergen toch in de wolken hangen. We maken wel een kleine wandeling van 15 min naar een uitzichtpunt over Milford Sound. Het weer is nog steeds slecht, dus we kleden ons in de auto om.  Wandelschoenen aan, truien aan, regenkleding aan en dan wandelen. Als twee grijze pinguïns lopen we via een pad door de bomen en varens en komen we bij een mooi uitzichtpunt uit. Door de regen zijn de bergen slecht te zien, maar door de contouren zijn ze herkenbaar zoals ze op het informatiebord worden beschreven. Als we bij de auto terug komen, trekken we onze “gewone” kleren weer aan en rijden terug naar Te Anau. Wéér 121 km dezelfde weg terug, maar je ziet toch weer andere dingen of dezelfde vanuit een andere hoek. Ik zeg je, het is geen straf om hier te mogen rijden. Als we in Te Anau aankomen, doen we wat boodschappen 🛒 voor het avond eten. Ondanks het slechte weer en de kou, het regent nog steeds, hebben we een fijne dag gehad, met wéér een spectaculaire natuurschoon.

Morgen verlaten we Fiordland en rijden naar Wanaka dat ligt in “Mount Aspiring National Park.

1. Anny en Harry:
    Hoi Wijnand en Nicole.
    Prachtige verhalen.
    Bij Millfortsounds valt 6 m regen per jaar. Toen wij daar waren was het ook nat.
    Jammer dat jullie de key-summit wandeling niet gedaan hebben.
    Wordt gezegd dat dat de mooiste wandeling ter wereld is.
    Groetjes en geniet. Op naar wannaka!!
  2. Marie-Louise:
    1 februari 2018
    Wow wat een bijzondere dag! Prachtige natuur! Geweldig om jullie reis zo te mogen volgen 😘😘
  3. Huub:
    1 februari 2018
    Hey Nicole, denk wel aan je haren in die regen........................
  4. Huub en irma van den berg:
    1 februari 2018
    Jammer van de regen, maar na regen komt zonnenschijn :)ondanks dat toch weer een mooie dag gehad!
  5. Anouk:
    1 februari 2018
    Aaah jammer van het weer maar ziet er idd echt niet slechter uit. Echt mooi en leuke foto van jullie 2 als pinguïn 😜
  6. Catherine:
    1 februari 2018
    de foto's zien er nu toch ook al heel mooi uit. Lijkt me prachtig daar.... groetjes
  7. Manon:
    2 februari 2018
    Die regen is balen maar de foto’s zijn toch echt mooi. Je bent een goede schrijver pap! Super leuk om ze steeds te lezen!
  8. Mirjam:
    2 februari 2018
    Mee eens Manon! Je vader schrijft erg leuk......voor ons dus ook een "avontuur" om te lezen!! Het lijkt wel een sprookje, wat een natuurschoon.....geweldig!!
  9. Peter en Ineke:
    2 februari 2018
    Dit is toch ook een hele ervaring! Looks like "survival"
  10. Karen Wisse:
    2 februari 2018
    Ziet er allemaal prachtig uit! Ik lees op nu.nl dat er toeristen zijn gestrand in Nieuw-Zeeland door storm en overstromingen. Hopelijk gaat het goed met jullie :-)
  11. Herma Hijmans-Franken:
    2 februari 2018
    Jammer van de regen maar dat neemt de pret niet weg bij jullie. En.....Wijnand je bent een geboren verteller. Misschien er eens een boek over schrijven. Ik lees het met veel plezier.
  12. Hos van den Berg:
    2 februari 2018
    Regen! Net alsof jullie thuis zijn!
  13. Marcel:
    5 februari 2018
    Jammer dat jullie de boottocht niet gedaan hebben ik vond het prachtig, ze varen echt vlak langs alle bezienswaardigheden en het grote verschil als je op open zee bent. Het weer trekt op zee vaak helemaal open , mooi om te zien! Geniet ervan.